waarvoor is het windmolentje op het dak van sommige bedrijfsbusjes?

Sommige bedrijfsbusjes met name hebben een zwart schijfje op het dak dat draait door de wind. In de bijlage heb ik een foto geplaatst van zo'n busje incl zwart draaiend schijfje.

Waarvoor is dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan ventilatie. Stel dat er een gasbrander met gasfles in zo'n bus staat en deze valt om en begint te lekken, dan is het prettig dat al het gas zoveel mogelijk ontsnapt is als de deur opengaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van dieren vervoer tot ? Gassen afvoer .

Antwoorden (2)

Gewoon een simpele manier om de vrachtruimte te koelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onzin antwoord
Dat is een verplichting voor bedrijfswagens bij vervoeren gasflessen:
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?t=23474

07.
Bus moet voorzien zijn van natuurlijke ventilatie, bijvoorbeeld een windmolen in/op het dak en onderin een ventilatie rooster.
Als alternatief is een ventilatie rooster boven in de bus ook toegestaan in plaats van een windmolen in/op het dak.

Het is dus ventilatie om gevaarlijk gas te laten ontsnappen. Zo voorkom je wellicht een enorme explosie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een netwerkbeheerder zoals liander zal wel het een en ander lassen met gas en dus gasflessen met zich meevoeren. Een timmermansbusje of boekettenvervoerder zal je minder snel met zo'n oplossing zien rijden.

Toegevoegd na 6 uur:
Dakventilator:
https://www.google.nl/search?q=dakventilatie+auto&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjw_vCivtLLAhXLF5oKHa-sBKwQ_AUICCgC&biw=1920&bih=1099#tbm=isch&q=dakventilator+auto

Toegevoegd na 1 dag:
Met dank aan Almigthy:
Ook bij het vervoer van levende dieren, moet er voldoende ventilatie zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling: ook bij het vervoer van levende dieren, moet er voldoende ventilatie zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ziet deze ventilatoren ook bij levensmiddelentransport.