de snelheid van de aarde is bijna gelijk aan dat van een vliegtuig, hoe komt die dan vooruit?

Ik zat me een tijd geleden af te vragen hoe dat nou zit... een vliegtuig en de aarde... Ondanks dat de aarde ook snelheid maakt komt een vliegtuig toch altijd snel op plaats van bestemming aan. Hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (8)

Omdat behalve de aarde ook de atmosfeer meedraait. Pas als je je buiten de atmosfeer zou begeven kan het in de theorie dus zo zijn dat de aarde sneller draait dan jij vooruit kunt komen.

Toegevoegd op 11-05-2009 22:07:29
Of dat je hier uberhaupt iets van kunt merken qua reisduur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht gaat bijna net zo snel met de aarde mee... Dus als de lucht helemaal stilstond dan had je gelijk, maar dat is niet zo... De lucht gaat met de aarde mee in snelheid, bijna net zo snel...
Vlieg je naar New York dan duurt de reis 4 uur langer dan van New York naar Amsterdam...
Dus naar het westen vliegen dan vlieg je altijd tegen de luchtstroom in en van het westen naar het oosten dan vlieg je met je jetstreams mee, dan is dat 2 uur korter...
Maar als de lucht stil stond, dan zou het dus altijd waaien aan de grond met meer dan 1000 kilometer per uur, dat is niet zo handig als je naar school moet fietsen... (of terug)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als je in 1935 met een Dakota gegaan was, tegenwoordig maakt het nog een half uurtje uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik baseer dat op de lengte in tijd van de vlucht... Maar idd vliegtuig maakt uit qua snelheid...
Inderdaad draait de atmosfeer mee met de aarde. Anders hadden we altijd verrekte wind mee of verrekte wind tegen, met windsnelheden van tegen de 17000 km/uur.

De aarde draait namelijk in 24 uur om zijn as. Op de evenaar draait de aarde het snelst rond, omdat daar de loodlijn naar de aardas het grootst is.
Op de evenaar is de omtrek van de aarde 40.000 kilometer, dus de aarde draait daar met 40.000/24 = 1667 km/uur rond.

Dus gelukkig maar dat de atmosfeer meedraait.

Verder gaat een gemiddelde Boeing slechts 500 km/uur, dus die kan niet net zo snel vliegen als dat de aarde draait. Zou dit wel kunnen, dan zou je non-stop van een zonsondergang genieten of de zon zelfs weer zien opkomen, terwijl het toch echt 's avonds is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen dat de meeste verkeersvliegtuigen tegen de 900km halen, en vaak een tikkie sneller. Weet je zeker dat je niet 500 mijl/uur bedoelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ook kunnen... Misschien heb je wel gelijk inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde boeing gaat ongeveer 900 kilometer per uur ;)
Overigens met as gevolg dat je als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Vancouver vliegt je net zo laat landt als dat je opstijgt.
De concorde kon de zon in het westen zien opkomen!
Het is toch niet veel meer of minder als het verhaal van de vlieg die in een autobus zit die100 km. p.uur rijdt en de vlieg zelf 2 km. p. uur? Hoe hard vliegt dan de vlieg? Binnen de bus maar 2 km. en ten opzichten van buiten de bus 102 km. Terug bij het vliegtuig dat binnen de dampkring vliegt: snelheid van het vliegtuig + de snelheid van het draaien van de aarde, kom je dus de snelheid van het vliegtuig vooruit ten opzichten van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hetzelfde als lopen in een rijdende trein.

Een sneltrein rijdt met 130 km/u. Als ik normaal loop, heb ik een snelheid van ongeveer 5 km/u.

Als ik naar voren loop met 5 km/u terwijl de trein rijdt, en ik passeer mijn vriend Peter die uit het raam zit te kijken, dan loop ik Peter voorbij met 5 km/u. Peter, die stilzit, beweegt met 130 km/u ten opzichte van de koe in de wei naast het spoor. En ik beweeg met 135 km/u ten opzichte van de koe in de wei.

Hetzelfde met het vliegtuig.

Zoals elders staat, beweegt de aarde aan de evenaar met 1667 km/u. Dat is in oostelijke richting. Als ik op de evenaar naar het oosten loop, is mijn totale snelheid 1672 km/u; keer ik om zodat ik naar het westen loop, dan is mijn snelheid 1662 km/u. Maar dat maakt niet uit, het enige dat voor mij telt is mijn snelheid ten opzichte van de aarde, en die is in beide gevallen 5 km/u.

Net als in de trein: wat daar telt, is dat ik met 5 km/u door het gangpad loop. Dat ik daardoor met 135 km/u langs die koe raas, is niet van belang.

Zou ik _naast_ het spoor lopen, dan kan ik nooit van de achterkant van de rijdende trein naar de voorkant komen, omdat die trein sneller is dan ik. Maar loop ik _in_ de trein, dan is dat geen probleem.

Zou het vliegtuig _naast_ de aarde (beter: naast de atmosfeer) kunnen vliegen, dan zou het inderdaad te traag zijn om de aarde bij te houden. Maar omdat het vliegtuig _in_ de atmosfeer vliegt, is dat geen probleem. Net als met mij _in_ de trein i.p.v. naast de trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het antwoord al in verschillende definities gegeven:

Zolang de draaiing van de aarde en de atmosfeer gelijk is zal het vliegtuig hier geen hinder van ondervinden...

En de vliegduur: Schiphol - Edingburgh 1:14 uur, maar Edingburgh - Schiphol 2:45 uur heeft met een aantal andere factoren te maken. Net zoals je qua tijd op de klok in 5 uur in Miami zit en op de terugweg volgens diezelfde klok ruim 14 uur onderweg bent...

En in een trein, bus, vliegtuig beweeg je, je lopend net zo snel als op de weg, fietspad, stoep, whatever...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de atmosfeer maar alles wat op de aarde zit draait met de aarde mee. Dat vliegtuig verandert zijn snelheid ten opzichte van de bewegende kader van de draaiende aarde.

Naar het oosten of westen maakt allemaal niet zoveel uit omdat een vliegtuig zijn snelheid meet ten opzichte van de (meebewegende) lucht waarin het zich bevindt. Het wordt wat anders wanneer je kijkt naar raketten. Die moeten een snelheid krijgen ten opzicht van de aarde als geheel (niet alleen de al dan niet in beweging zijnde lucht) omdat zij de zwaartekracht moeten balanceren met centripetale kracht veroorzaakt door hun cirkelbeweging om de aarde heen. Wanneer een raket naar het oosten wordt gelanceerd, heeft deze de draaiing van de aarde mee. Een lancering naar het westen moet eerst tegen de draairichting van de aarde inwerken. Dan pas kan het raket echt snelheid gaan maken ten opzichte van de aarde. Je zult ook zien dat alle raketten in oostelijke richting worden gelanceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel kort en heel simpel: de snelheid van het vliegtuig is ten opzichte van de aarde. De snelheid van de aarde is ten opzichte van een ander punt (middelpunt). Als je de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van het hetzelfde punt zou nemen dan zal je zien dat die iets sneller is. (en richting is anders)