Kat gestolen wat moet ik doen?

Hallo ik heb een vraag over mijn kat. Die is gestolen. Ik weet dat 99% zeker omdat ik weg was van huis en nu ik terug ben de kat zijn paspoort en stamboom weg is. Reden daarvan is dat me vriendin nu inmiddels ex ermee vandoor is gegaan. Ik wil me kleine kat heel graag terug en ben van plan aangifte te doen! Zou ik daar kans op maken de kat terug te eisen via een aangifte?

De kat heeft een chip en staat op mijn naam en staat op mijn adres gegevens alleen heb nu het paspoort niet meer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
10.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Liggen er misschien gegevens van jouw bij de dierenarts?
Misschien dat je daar nog wat aan hebt.

Antwoorden (4)

Een dier valt onder het Burgerlijk recht. Als er een rechtszaak van komt, zal de echter kijken naar wie welk eigendomsrecht aannemelijk kan maken/bewijzen. De emotionele binding van het dier speelt officieel geen rol

Zie bijgaande link:
http://www.licg.nl/22s/praktisch/wetgeving/wetgeving/vermiste-gevonden-of-achtergelaten-dieren-wetgeving.html
Onder het hoofdstuk: Houdt de rechter rekening met de emotionele binding van het dier?

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de kat niet kwijt wilt, maar hem absoluut terug wil, terwijl de “nieuwe eigenaar” het dier niet terug wil geven, dan zul je naar de rechter moeten.
Het allergrootste probleem is dat een dier nergens officieel is geregistreerd als een eigendom.Een chip en/of paspoort zijn wel middelen om het dier te identificeren en te herkennen, maar geen sluitend bewijs. Een geregistreerde chip kan wel helpen, net als betalingsbewijzen voor de zorg voor het dier.

Toegevoegd na 19 minuten:
zal de echter kijken moet zijn zal de rechter kijken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als alles op jouw naam staat, zou ik zeker aangifte doen.
Neem een foto mee en eventuele papieren van inentingen van de dierenarts.

Geen idee of je je kat kunt terug krijgen en hoe je dat moet doen, maar aangifte moet je zeker doen en als je nog contact hebt met je ex-schoonmoeder bijvoorbeeld zou ik die zeker even bellen of desnoods sms-en.

Antwoord

Morgen even naar het Politiebureau en aangifte doen is een goed idee en daarna informeren hoe je een levende kat terug kunt eisen/halen bij je ex?
Een dier is een eigendom en wordt in de wet als zaak/goed bezien, dus moet je die terug kunnen "krijgen".

Succes ermee!

Toegevoegd na 5 minuten:
Tips om eigenaar van uw dier te zijn en te blijven:
>>Teken geen contract met mede-eigendom, bruikleen of adoptie.
>>U wordt eigenaar van het dier, leg dat dan ook vast. U koopt toch ook geen auto die op naam van de dealer blijft staan?
>>Zorg dat de stamboom, het paspoort of andere papieren bij het dier op uw naam staan.
>>Bewaar de belangrijkste rekeningen (dierenarts, voer, pension, hondenschool) van de kosten die u voor het dier maakt, liefst zo dat u kunt laten zien dat u deze rekeningen heeft betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou in ieder geval aangifte doen, want ook al heeft je ex het paspoort en de stamboom geldt dit niet als eigendomsbewijs.
Als de ex de kat niet terug wil geven dat zal je het tot een rechtzaak moeten laten komen.
Wat dan van belang kan zijn:
foto's van jou en de kat samen, liefst van kleins af aan.
Een verklaring van de dierenarts dat jij met de kat op consult kwam, en de rekeningen betaalde.
Een verklaring van de fokker, dat jij het contact mbt tot de poes met haar waarnam, en een verklaring/bewijs dat jij de poes betaald hebt.

Als dit alles samen met je ex is gebeurd, dan heb je niet veel kans vrees ik.
Hopelijk heeft je ex de poes uit liefde voor het dier meegenomen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik zou je ex eerst even inlichten over de stappen die je gaat ondernemen, wellicht komt ze tot inkeer, en heeft ze geen belang bij eventuele problemen.
Kun je ook per mail of SMS doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tsja als het kan, altijd kiezen voor een milde oplossing, vandaar een plus.
Ivana
8 jaar geleden
Misschien kan je je ex een nieuw exemplaar geven van hetzelfde ras. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan het voor laten komen bij de rechter.
Plus, Theo15
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Ivana, dat zou een hele mooie oplossing zijn, maar vaak gaat het niet om het dier, maar om het principe, en dat is jammer
Rieneke1
8 jaar geleden
Of het gaat juist wel om het dier, en kan ex het niet missen, of denkt dat de kat bij haar een beter leven kan hebben.