Mensen hebben last van warmte, maar hoeveel warmte/hitte kan een vogel buiten verdragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Het beste antwoord

Het verenpak van een volwassen vogel zorgt voor goede isolatie, niet alleen tegen de kou, maar ook tegen de hitte. Jonge vogels kunnen echter wel in de problemen komen, omdat ze nog niet over een compleet verenpak beschikken. Jonge meeuwen en scholekstertjes branden van de daken af, en springen van narigheid veel te jong naar beneden, vaak met fatale gevolgen. Erg jonge kuikens sterven ter plekke door oververhitting. Nestvogeltjes werken zich te vroeg uit het nest, ook in dit geval meestal met fatale afloop.
Rieneke1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alle dieren passen zich aan aan de temperatuur, en het moet wel heel gek lopen als een (gezond) dier bezwijkt van de hitte. Instinctief zoeken ze de koelte / schaduw op, beperken hun activiteit tot een minimum, worden actiever als het begint af te koelen (want het wordt gelukkig altijd weer nacht) en voor het echt heet wordt.

Mensen hebben vooral last van de warmte omdat ze hun activiteiten niet (kunnen) aanpassen aan de temperatuur , kunstmatig een omgeving zoeken die relatief TE koel is in vergelijking met de warmte (airco, ventilator) zodat je elke keer dat je buiten komt met enorme temperatuurwisselingen te maken krijgt, en draaien hun activiteit niet op het laagste pitje.

Ook voor mensen zijn hogere temperaturen veel en veel beter uit te houden als je je activiteiten beperkt tot de vroege morgen en late avond, en op het heetst van de dag bij voorkeur helemaal niets doet, en natuurlijke (!) verkoeling zoekt (schaduw, water). In de zomer is een "siesta-rooster" (de halve dag en de halve nacht slapen in plaats van 8 uur aaneen) helemaal geen slecht idee. Helaas is onze samenleving en economie daar volstrekt niet op ingericht, en moet je ondanks de bloedhitte gewoon werken, boodschappen doen, koken, sociale activiteiten ondernemen etc.

Maar dieren hebben daar dus volstrekt geen last van, en dus ook niet echt "last" van de warmte, niet zoals wij dat hebben. Ze ondergaan het gewoon. Als het koud is is het koud, als het heet is is het heet, daar doe je niks an. En dat is nu eenmaal niet onze aard ; niks doen en uitzitten. Dus hebben we "last" en klagen we. Ik wel tenminste ;-)

Last betekent feitelijk gewoon dat je door de omstandigheden gehinderd wordt in wat je had willen doen en dat eigenlijk niet kunt doen (maar soms toch doet).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.dierenbescherming.nl/wat-kan-jij-doen/wat-kan-ik-doen/zorgen-voor-in-het-wild-levende-dieren/zomertips
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.groepspraktijkdierenartsenapeldoorn.nl/informatie/93/oververhitting-en-warmte-tips-voor-uw-huisdier
ronron1212
7 jaar geleden
http://zweetikveel.nl/zweten-dieren-ook/
Z512099
7 jaar geleden
+ voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Ronron ; beide links gaan over huisdieren ; dieren die dus niet aan hun natuurlijke instincten kunnen voldoen omdat wij ze uit hun natuurlijke omgeving getrokken hebben, en bovendien vaak uiterlijke kenmerken hebben gekregen die allerminst van nature zouden voorkomen. Die kunnen, net als mensen, "last" hebben van de warmte - omdat wij ze dat alszodanig laten ervaren.
ronron1212
7 jaar geleden
Ook dieren lees alle links hebben last van warmte kijk op de tv naar natuur films en je ziet het. Vogels kunnen hebben ook behoefte aan afkoeling ook zij hebben last van warmte hun activiteiten op een lager pintje zetten gaat niet ze moeten ook gewoon op de dag eten 's avonds slapen ze.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004510.html
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/07/help-ook-wilde-dieren-drogen-uit
Ivana
7 jaar geleden
Marleen, super antwoord. Laat Ronron maar, hij snapt het niet. Toen ik gisteren met mijn hond (huisdier) een lange wandeling wilde maken, is ze halverwege gaan zitten. Ze weigerde verder te gaan. Dieren zijn veel verstandiger dan mensen en passen zich van nature aan zolang ze daartoe de kans krijgen! Ik ben dus ook omgekeerd. In dergelijke gevallen is mijn hond echt de meest 'verstandige'.
PLUS voor Marleen.
SimonV
7 jaar geleden
"Vogels zijn evenals zoogdieren warmbloedig. Ook zij kunnen dus oververhit raken als ze de door henzelf geproduceerde warmte niet kwijt kunnen. Hun lichaamstemperatuur ligt rond 40ºC, twee graden hoger dan bij zoogdieren. Ze kunnen een omgevingstemperatuur tot 44ºC verdragen."
Zo heet zal het in Nederland niet gauw zijn.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004510.html Zie ook:
http://birding.about.com/od/birdingbasics/a/howbirdskeepcool.htm
ronron1212
7 jaar geleden
@Ivana je hond had het dus te warm. Wat jij nu zegt bevestigd alleen maar wat ik zeg lees me links maar eens goed.
ronron1212
7 jaar geleden
@Ivana misschien snap ik het juist wel en jij niet.
Ivana
7 jaar geleden
Ik vroeg iets van de hond dat hij van nature zelf nooit zou doen. Je hebt een link gegeven van een dierenartspraktijk, waar in gewaarschuwd wordt voor allerlei zaken die door mensen worden veroorzaakt. Dat bedoelt Marleen en ik ook, WIJ doen dieren iets aan. Oververhitting ontstaat door niet anticiperen op de natuurlijke gevoelens van een hond of ander huisdier. Laat beesten hun gang gaan, geef ze een natuurlijke kans en zij zullen de houding aannemen en de plaatsen opzoeken die hen beschermen tegen oververhitting.
ronron1212
7 jaar geleden
Daar hebben ze in de natuur ook last van.
Kort antwoord op je vraag:
Vogels zijn evenals zoogdieren warmbloedig. Ook zij kunnen dus oververhit raken als ze de door henzelf geproduceerde warmte niet kwijt kunnen. Hun lichaamstemperatuur ligt rond 40ºC, twee graden hoger dan bij zoogdieren. Ze kunnen een omgevingstemperatuur tot 44ºC verdragen.
Zo heet zal het in Nederland niet gauw zijn.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed antwoord Simon. De meeste vogels hier kunnen dat nog wel verdragen, maar zullen schaduw opzoeken. In feite is een harde temperatuurgrens niet te geven. Het gaat erom of een dier zijn lichaamstemperatuur kan handhaven. Dat is voor een vogel iets hoger dan bij een mens.