Wat te doen bij 4e antibioticakuur in 2 maanden?

Ik begin zo aan mijn 4e antibiotica kuur in 2 maanden. Heb 3x een blaasontsteking gehad en nu een beginnende longontsteking. Zijn er meer mensen die ooit zoveel kuren achter elkaar hebven geslikt? Is dit niet super schadelijk? Wat kan ik doen om aan te sterken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
ik had vroeger vaak blaasontsteking (8-10 kuren per jaar), en toen werd ik uiteindelijk doorverwezen naar een uroloog voor verder onderzoek. Nu weet ik hoe ik het kan voorkomen.
Cryofiel
7 jaar geleden
AB-kuren hebben inderdaad veel nadelen. Maar bedenk je: geen AB is meestal riskanter dan wel AB.
Cryofiel
7 jaar geleden
Op zich klopt dat deels - aan de andere kant kan het gevaarlijk zijn wanneer je tekorten gaat aanvullen die je niet hebt. BIj sommige aanvullingen kun je heel ver gaan voordat je tegen problemen aanloopt, andere aanvullingen zijn al veel sneller gevaarlijk. En er zijn aanvullingen die, wanneer je ze niet nodig hebt, pas na zo'n 15 jaar klachten geven. Het suikerverhaal is sowieso onzin. Al eet je nog zoveel suiker, je urine zal er niet zoet van worden.

Antwoorden (3)

Paar jaar geleden werd ik heel erg ziek en na de eerste antibiotica kuur (ab) die niet zo veel deed, kreeg ik nummer twee. Ook deze was niet geweldig (te kort) en nummer 3 werd voorgeschreven. Jawel na een week of wat kreeg ik binnen 3 maanden de 4e ab kuur en eindelijk was het lek gedicht.

Probleem is dat je daarna een hele tijd niet meer daar op terug kunt vallen, er treedt resistentie op.

Wattedoen?
Als je arts dit voorschrijft zou ik het wel nemen, het is kennelijk nodig. De eerste kuur kan de verkeerde geweest zijn ( dat was bij mij het geval ) , daarna kan het langer duren dan verwacht.
Even uitzieken en je daarna hopelijk stukken beter voelen!

"Wat is antibioticaresistentie?
Antibioticaresistentie houdt in dat bepaalde bacteriën niet meer gevoelig zijn voor de werking van een of meer antibioticasoorten. Ze hebben zichzelf beschermd en zijn resistent geworden. Bij een infectie kunnen al vanaf het begin enkele resistente bacteriën aanwezig zijn. Door het gebruik van een antibioticum krijgen zij de kans om zich te vermenigvuldigen. Een infectie door resistente bacteriën is moeilijk te behandelen want het antibioticum kan de bacteriën niet meer doden of hun groei remmen. Daarom is het belangrijk dat artsen alleen antibiotica voorschrijven als dat echt nodig is, en dat patiënten antibiotica zorgvuldig gebruiken." (bron)

Toegevoegd na 8 uur:
(longfonds: Hoe herstel ik van een longontsteking) Wat kun je doen om aan te sterken/te herstellen, naast bewegen?

Rust bevordert het herstel. Je lichaam heeft veel energie nodig om de ontsteking te bestrijden. Zeker de eerste periode is het daarom goed om veel te slapen. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om de longen te versterken en de longinhoud te vergroten. Adem dagelijks een aantal keer geconcentreerd diep in en uit, vanuit de buik. Daarna kun je rustig beginnen met bewegen. Jan Willem van den Berg (longarts): ‘Volg verder de adviezen van de arts goed op en neem de medicijnen volgens voorschrift. Veel water drinken is belangrijk, omdat je door de koorts vocht verliest. En natuurlijk gezond leven, zodat je weerstand zo hoog mogelijk is. Dat betekent: voldoende groente en fruit, een goede nachtrust, en vooral niet roken. (bron 7/12)

(In de bron staan meerdere ervaringen van mensen die een longontsteking hebben gehad, met tips.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
+
Hoi,

Antibiotica zijn minder erg dan een langdurige ontsteking. In Nederland wordt maar heel weinig ab voorgeschreven aan mensen en het grootste misbruik ligt in de veeteelt. Dus maak je niet druk over antibiotica.

Als je eerste blaasontsteking onderschat is door je huisarts, dan heb je een heel algemeen middel gekregen dat de bacterie bij jou niet goed heeft aangepakt. Trouwens een blaasontsteking heeft drie weken nodig om te genezen dus veel langer dan je ab kuur duurt. Die blaasontsteking kan weer de kop opsteken en dan zal de huisarts een andere ab geven. Werkt dat ook onvoldoende, dan volgt een andere.

De huisarts volgt een protocol waarbij de nieuwere soorten ab alleen ingezet worden bij lastigere gevallen. Als je vaker blaasontstking krijgt dan zou er ook een onderzoek = kweek kunnen plaatsvinden waarbij ze in het ziekenhuis laboratorium kunnen uitproberen welke ab de bacterie echt kapot maakt. Bij een eerste blaasontsteking zullen ze dat niet snel doen.

Als je weerstand laag is, dan kunnen ook andere virussen en bacterien je sneller ziek maken. Misschien is het allemaal begonnen met een griepje of verkoudheid waarmee je bent blijven doorlopen. Of je hebt een vermoeiende tijd achter de rug en dan dondert je immuunsysteem in elkaar.

Wat kun je doen om je weerstand op te peppen? Voornamelijk goed rust nemen en proberen geduldig te zijn. Dat is heel moeilijk voor aktieve mensen, maar met een paar van die infecties kan het zo 8 weken duren voor je echt weer helemaal hersteld bent. Ik weet het uit ervaring, en je gaat aan jezelf twijfelen. Niet doen, je lichaam heeft tijd nodig. Verder goed eten, veel water drinken, en ook vitamine C slikken. 1000 mg per dag en misschien wel 2x per dag. Ook al moeten artsen dit afraden, het werkt echt maar over langere tijd. Een mulivitamine zou ik er ook bij doen. Je lichaam is zwaar overbelast en dan kun je die extra hulp goed gebruiken.
Over vitamines is een hele discussie maar het is nu wel duidelijk dat iedereen boven de 50 vitamine B nodig heeft en boven de 60 ook vitamine D. Vitamine C ook want een gebrek daaraan veroorzaakt blauwe plekken.
Laat je niet gek maken door verhalen over ab, als je het nodig hebt, gewoon innemen. Mensen stierven vroeger aan deze infecties.

Veel geduld en sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Je uitleg over AB is prima, maar over de vitamines denk ik zelf toch wel wat genuanceerder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de veehouderij vindt geen misbruik van antibiotica plaats, hooguit noodzakelijk gebruik.
Als je eenmaal aan de antibiotica zit kan je weinig anders meer dan de kuren afmaken. Antibiotica sloopt alles, maar de bacteriën waarvoor het gegeven wordt net iets meer. Antibiotica bij een blaasontsteking wordt bijvoorbeeld heel makkelijk door de nieren verwerkt waardoor het meteen in de blaas komt en nauwelijks in de rest van het lichaam. Het is dan ook niet zo schadelijk als sommige andere.
Helaas komt het wel in de darmen en daar doodt het ook veel goeie bacteriën en verstoort het evenwichten. Hier ligt een probleem want de bacteriën bij blaasontsteking komt vanuit de darmen. (daarom hebben vrouwen er vaker last van en is op de juiste manier afvegen belangrijk)

Ideaal is om de eerste blaasontsteking uit te zieken zonder a.b. Dan komt het bijna altijd niet meer terug. (wel opletten dat het niet te lang duurt i.v.m. nierbekken)

Wat je wel kan doen:
Probiotica direct na elke kuur, dat doen ze in het ziekenhuis ook steeds meer, hoewel daar nog discussie over is.
Supplementen, bijvoorbeeld een goeie multi-vitamine en extra vit-c zijn ook aan te raden. Een multi is het algemeen bij zwakte en ook omdat je darmen tijdelijk een stuk minder functioneren.
Vit-c algemeen bij ziekte maar ook specifiek bij een blaasontsteking. Dan echter zeer veel, meerdere grammen per dag van een zure vorm. (standaard vit c)