Dat hangt van je indeling af.
Zeven of drie.

De hersenen zijn in te delen in verschillende gebieden:
Rhombencephalon (ruithersenen)
Myelencephalon (merghersenen)
Metencephalon (achterhersenen)
Mesencephalon (middenhersenen)
Prosencephalon (voorhersenen)
Diencephalon (tussenhersenen)
Telencephalon (eindhersenen=grote hersenen)

Een eenvoudiger en gangbaardere indeling is:
Cerebrum (grote hersenen)
Cerebellum (kleine hersenen)
Truncus cerebri (hersenstam)

Toegevoegd na 4 minuten:
Daar zou je dit nog aan kunnen toevoegen:

Hersenvliezen
Zowel de hersenen als het centrale zenuwstelsel wordt omgeven door drie vliezen, ook wel meninges genoemd. Deze zijn:
het zachte hersenvlies, het spinnenwebvlies en het harde hersenvlies. Deze vliezen zijn aanwezig om het kwetsbare weefsel van de hersenen en centrale zenuwstelsel te beschermen.

Hersenbalk (corpus callosum)
De hersenbalk vormt een verbinding tussen de linker- en rechterhersenhelft. Het bevat wel 200 miljoen zenuwuitlopers. Bij vrouwen is de hersenbalk wat groter dan bij mannen. Het zorgt ervoor dat als je iets met je linker hersenhelft ziet, dat de rechter hersenhelft dit ook herkent.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waar bestaan je hersenen uit?
Je hersenen bestaan uit drie onderdelen: je grote hersenen, je kleine hersenen en je hersenstam.
fremar