Als je het strikt bekijkt, houdt de natuurkunde zich bezig met alle stoffelijke dingen inclusief straling en velden, waarbij de aard van de stof niet verandert. Hooguit van vast naar vloeibaar naar gas of andersom, maar bijvoorbeeld: water blijft water, of het nu ijs is, vloeibaar water, of waterdamp.

Scheikunde houdt zich bezig met alle stoffelijke dingen waarbij de aarde van de stof wel verandert. Bijvoorbeeld de verbranding van waterstof, waarbij uit waterstof en zuurstof een geheel nieuwe stof ontstaat die er eerst niet was (namelijk: water), terwijl de oorspronkelijke stoffen verdwijnen.

Dit wetende, is het stukvallen van de fles melk een puur natuurkundig verschijnsel. Het glas van de fles blijft hetzelfde glas (ook al zijn het scherven in plaats van een fles). De melk blijft dezelfde melk - althans, in eerste instantie. Ook al zit de melk in de gordijnen, het blijft melk.

De aard van alle betrokken stoffen verandert niet - dus is het natuurkunde, en geen scheikunde.

--

Overigens is in de praktijk de verdeling tussen natuurkunde en scheikunde niet zo strikt als ik hier vertel. De natuur is mooi en complex, en laat zich niet in hokjes vangen.

Die hokjes zijn toch wel handig - anders zou je op school één enkel vak hebben dat dan "kennis" zou heten. Maar ze zijn niet heilig.

Zo heb ik tijdens mijn studie vakken natuurkunde gevolgd, vakken scheikunde, vakken scheikundige natuurkunde, en vakken natuurkundige scheikunde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 duidelijk!

Andere antwoorden (5)

Vaak komt dat,doordat menstr*ont in de vingers heft. Lijkt me een scheikundig verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's puur natuurkundig. Door de val wordt de vorm van de fles melk gewijzigd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier doordat het stuk valt is een natuurlijk verschijnsel omdat er sprake is van een krachtenwerking. Door de val word er een kracht opgebouwd en door de acute stilstand, kan de energie niet (voldoende) worden geabsorbeerd door de ondergrond, waardoor de energie naar binnen toegaat waardoor de fles breekt. Wat je wel kunt zeggen, door de scheikundige eigenschappen van de materialen spat het fles melk in stukken. Stel de ondergrond is van een voldoende flexibele rubberen vloer zal de fles niet kapot spatten, dat zijn dus scheikundige eigenschappen, maar er vindt een natuurkundig verschijnsel plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vallen en het stuk gaan is puur natuurlijk verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk? Natuurkundig? Lees dan mijn antwoord beter door
Het stukvallen is puur natuurkundig, kort daarna beginnen biochemische reacties, omdat melk een voedingstof is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je het echter over de oorzaak hebt, onhandigheid, die verhoogd is dan is dat een biochemisch aspect.
Bij menstruatie komen prostaglandine vrij die de spieren beinvloedt op neurologisch niveau. deze zenuwen werken zowel natuurkundig als scheikundig, net als de spieren zelf.
Omdat prostaglandine voor een (groot) deel verantwoordelijk is voor de menstruatieklachten zoals oa. pijn, zet men daarom NSAID's in (meestal naproxen, ookwel FEMEX genoemd).
Dit zien prostaglandine remmers, ze schakelen dus de (bij) werkingen van dit hormoon uit en daarom werken die beter tegen menstruatiepijnen dan paracetamol.
Zo kun je met een chemische aanpak de kans op het chemisch-fysische gebeuren wat je de melk doet omstoten (misschien een storing in je proprioceptie) wellicht reduceren en ben je verlost van dit natuurkundig verschijnsel en het daaropvolgende fysisch /chemische gebeuren (het opruimen van de troep ) voorkomen.
Met menstruatiepijn is het denk ik zeker niet prettig de enorme troep van omgevallen melk op te ruimen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je het echter over de oorzaak hebt, onhandigheid, die verhoogd is dan is dat een biochemisch aspect.
Bij menstruatie komen prostaglandine vrij die de spieren beinvloedt op neurologisch niveau. deze zenuwen werken zowel natuurkundig als scheikundig, net als de spieren zelf.
Omdat prostaglandine voor een (groot) deel verantwoordelijk is voor de menstruatieklachten zoals oa. pijn, zet men daarom NSAID's in (meestal naproxen, ookwel FEMEX genoemd).
Dit zien prostaglandine remmers, ze schakelen dus de (bij) werkingen van dit hormoon uit en daarom werken die beter tegen menstruatiepijnen dan paracetamol.
Zo kun je met een chemische aanpak de kans op het chemisch-fysische gebeuren wat je de melk doet omstoten (misschien een storing in je proprioceptie) wellicht reduceren en ben je verlost van dit natuurkundig verschijnsel en het daaropvolgende fysisch /chemische gebeuren (het opruimen van de troep ) voorkomen.
Met menstruatiepijn is het denk ik zeker niet prettig de enorme troep van omgevallen melk op te ruimen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Met excuses voor het twee keer verschijnen van de aanvulling .
Dit zien pros...... moet zijn DIT ZIJN pros.......