Na hoeveel dagen is je lichaam 'leeg'?

Ik bedoel je maag en darmen. En hoe gaat het dan verder? Eerst worden je lichaamsvetten aangesproken, maar hoe komen die dan in je systeem? Ook via je darmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Het beste antwoord

Je bedoelt als je helemaal stopt met eten? Ruim binnen een dag, al na een aantal uren is je laatste maaltijd al grotendeels afgebroken tot opneembare of te verbranden eiwitten en vetten. Daarna wordt eerst de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever verbruikt als brandstof maar als die na een aantal uren op is moet de energie verder gezocht worden.

Voor de hand ligt het aanspreken van vetweefsel maar dat gebeurt maar zeer ten dele als er veel energie ineens nodig is. Dat vetweefsel is er namelijk op gericht om heel geleidelijk vet als brandstof af te geven, bijvoorbeeld gedurende een heel winterseizoen.

Spierweefsel is in staat om dat veel sneller te doen maar je wordt er zo slap van als een vaatdoek. Dat is precies de reden waarom snel afvallen niet goed voor je is en op de langere duur eerder een negatief effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus spierweefsel wordt eerder dan vet opgebrand? Als je niet meer eet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in principe is alles wat je structureel meer afvalt dan ongeveer een halve kilo per week geen vet maar spierweefsel. Daarom zijn crashdiëten, waarbij je jezelf uithongert, zo slecht. Iedereen die een dag of tien flinke koorts gehad heeft kan dat verhaal bevestigen. Als je vochthuishouding in de dagen daarna weer op peil is blijkt je vetmassa bij meting hoogstens een enkele kilo verminderd te zijn en je spiermassa met meerdere kilo's.

Andere antwoorden (1)

Het duurt drie tot zes uur voordat een volledige maaltijd in de maag in een brij veranderd is. Ongeveer een uur later komt het eerste voedsel in de darmen. Een deel van het bloed dat normaal naar de hersenen gaat wordt omgeleid om voedingsstoffen op te halen. Daarom wordt je soms slaperig na het eten. Als je flink gaat sporten nadat je gegeten hebt kun je kramp krijgen, omdat er niet genoeg bloed door je spieren stroomt. Het laatste stuk van de reis, door de darmen, kan 8 tot 24 uur duren. [http://mediatheek.thinkquest.nl/~klc037/index.php?url=spijsvertering]

Vertering van vetten ed in je lichaam gaat natuurlijk niet via je darmen. Die worden gewoon direct afgebroken tot suikers en in je bloedbaan losgelaten.