Er komt lauw water uit de koudwaterkraan. Is dit "gevaarlijk"? (zie ook toelichting)

In het pand op mijn werkplek komt 's winters lauw water uit de koudwaterkraan. Dit heeft ermee te maken dat de waterleiding langs het verwarmingssysteem loopt.
Als ik 's morgens de koudwaterkraan opendraai komt er water uit met een temperatuur van ca. minimaal 20 graden celcius schat ik.
Ik moet de kraan echt minuten lang voluit laten lopen voor dit water koud gaat worden.
Is dit een gevaarlijke situatie ivm met bacterieën, veteranenziekte, en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Het drinken van dit water zal geen risico geven. maar het vernevelen van het water kan wel risico met zich meebrengen. het lijkt me handig om de verwarmingsbuizen te isoleren of de waterleiding te verleggen
ronron1212
13 jaar geleden
De temperatuur van het leiding water is nu erg laag door de koude winter.
Een deel van het leidingwater staat stil in de leidingen als je deze niet gebruikt, als dit lang genoeg stil staat in de warme huis, wordt dit water lauw, juist doordat je ijskoud water verwacht, valt het juist op dat het eerst water lauw is, in de zomer gebeurd natuurlijk precies het zelfde en zal het water uit je kraan even nog veel warmer zijn.
het valt nu alleen meer op, omdat het verschil van het lauwe water en het ijkoude water groter is.
het kan totaal geen kwaad omdat je iedere dag je kraan gebruikt en alles doorspoelt.
Water welke in warmwater leidingen blijft staan na dat je de kraan dicht doet is natuurlijk ook veel warmer, ook dit gebeurt iedere dag in je huis, meestal is ook dit niet gevaarlijk vanwege het doorspoelen gebruik
.
In hele grote gebouwen die erg warm zijn en waar heel veel waterleidingen zitten, dus veel stilstaand warm water, ook in delen van het gebouw die niet gebruikt worden is het wel goed mogelijk dat er salmonella bacteriën in het leidingwater zich ontwikkelen tot een schadelijke concentratie.

Toegevoegd na 1 uur:
salmonella moet natuurlijk legionella zijn
met dank aan wgp.

Toegevoegd na 1 uur:
Wtp natuurlijk, sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....en dat alles even afgezien van het feit, dat die kraan zo lang moet lopen om koud te laten worden, wat een verspilling....we worden geacht zuinig te zijn met water. In het voordeligste geval, zouden jullie nog flessen of jerrycans met drinkwater kunnen gebruiken, als jullie koud water willen. Die zet je (nu) buiten of in de koelkast. Lekker koud, en zonder verspilling.