Is het toegestaan om op elk normaal fietspad beide richtingen in te fietsen?

Hier denk ik vaak aan. De verkeerslichten staan in de 'goede' richting (rechts). Maar ik heb ooit van iemand gehoord dat je aan beide kanten van de weg beide richtingen in mag fietsen.

Met een normaal fietspad bedoel ik: een fietspad, apart gelegen van de weg (dus niet eentje met stippellijntjes op de weg) en zonder lijnen in het midden (twee richtingen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +;
Maar los daarvan of die verkeerslichten er staan of niet 9 van de 10 fietsers kijkt er toch niet naar.

Het beste antwoord

Dat is inderdaad toegestaan. Een fietspad is geen rijbaan. Een weg met een fietspad aan weerszijden is dus niet een weg met meerdere rijbanen. Daarom gelden er andere regels en zo mag je aan beide kanten fietsen.

Gemeenten markeren soms met stippellijntjes een (druk) fietspad in twee delen om de doorstroming te verbeteren en ongelukken te voorkomen.

Er is ook nog een fietstrook. Dat is wel een onderdeel van de rijbaan en daar moet je aan de juiste kant rijden

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij rotondes kan dit ook lastig zijn. Dit bord geeft bijvoorbeeld aan dat automobilisten fietsverkeer in beide richtingen kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eens op de verkeersborden letten. Er gaat een wereld voor je open.