Dat zijn sierlijke letters, meestal op uitnodigingen. Ook wel bij eerste letters van een hoofdstuk of de titel. Niet voor een heel boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger werd het gebruikt om de bijbel mee te schrijven. Tegenwoordig als sierschrift. Om bijv. Dingen mee op te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalligrafie betekent mooi schrijven.
Het werd voor de boekdrukkunst wel gebruikt om hele boeken mee te schrijven, en dan vooral Bijbels en getijdenboeken (waar o.a. gebeden in staan) Een erg mooi voorbeeld is De Tres Riches Heures du Duc de Berry, gemaakt door de Nijmeegse gebroeders van Limburg. (1e plaatje)
Vaak werden de teksten door anderen gemaakt dan de versierde hoofdletters en de illustraties door weer een ander.
Tegenwoordig wordt kalligrafie vooral gebruikt voor uitnodigingen, oorkonden, posters en voor de lol. Ik heb het ook veel gedaan (zie 2e plaatje), maar het kost veel tijd en geduld om het goed te doen, dus momenteel met drie kinderen komt het er niet echt van.

Toegevoegd na 5 minuten:
Plaatjes even verkleind...

Toegevoegd na 9 minuten:
En het eerste plaatje heb ik gemaakt, die mooie is van de Gebroeders van Limburg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalligrafie word nu vaak ook gebruikt in de reclame wereld, bijvoorbeeld in logo's, menu's, kaarten en affiches.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op diploma´s is het ook mooi als er iemand in mooie letters je naam op geschreven heeft.