Mijn konijn gromt bijt en rent razendsnel door haar hok als ik haar voer geef. Hoe kan dit? {Waarom doet ze dit?}

als ik mijn konijn eten wil geven dan gaat ze grommen, bijten en heel snel door haar hok rennen. Wat kan ik er aan doen of wat moet ik laten doen zodat zij dit niet meer doet? Het geeft geen prettig gevoel en het is ook niet prettig om gebeten te worden terwijl ik haar alleen wilt voeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (7)

Het komt voor dat konijnen een ietwat minder leuk karakter hebben. Ik heb er ook ooit één gehad die ik met een leren motorhandschoen moest voeren, omdat ze me anders beet en krabde.

Ik heb van alles geprobeerd, maar het is me niet gelukt om haar dat gedrag af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohjee, jij bent in het bezit van een 'pitbull konijn'
voernijd....konijnen kunnen dominant zijn, en weten dat ze een paar vlijmscherpe wapens hebben.
het grommen (jij geeft mij NU mijn voer!!)
het rennen (JAA!!!!! mijn voer!!!...een zekere spanning die moet ontladen)

zo veranderde onze lieve Pucky ook in een pluizig monster. het 'vreemde' was dat hij dit alléén naar de kids deed. deze schrokken namelijk, en het konijn had de 'power'
ze konden niet aaien, niet voeren helemaal niets.
'euca' zelf is iets minder bang uitgevallen en gaf het konijn bij elke aanval een klein tikje op de wang en zei duidelijk 'NEE'. samen met de kids hebben we dit heel veel herhaalt en geoefend.
zowel bij kids als konijn viel het kwartje dus toen Pucky de opzet snapte werd weer een gezellig knuffelkonijn en dat is het nog steeds :)
bij het voeren is er geen sprake meer van de konijnen formule 1 door het hok. meneer weet wat er komen gaat, wat er verwacht word en is dus rustiger aangezien iemand anders de scepter zwaait.

laat dus nooit merken dat je bang bent (doe desnoods handschoenen aan, ze mag NIET merken dat haar gedrag een gewenst effect heeft)
mensen vergissen zich in de intelligentie van een konijn.
je kan ze heel veel leren, maar zeker ook dingen áfleren.
bepaal wel eerst wat je strategie gaat worden, en wees hier consequent in.

heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, slimme rakkers zijn het. Het konijn van mijn zoon probeert dat ook uit, maar dan doet mijn zoon even flink dominant en dan laat ze het weer een tijdje uit haar hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ stippel
appart he?
het is konijn is het echt en smart-ass die door zijn intelligentie de agressie en tanden soms goed weet te gebruiken om te krijgen wat ie wil. (zouden ze dáárom de braadslee hebben uitgevonden) :OP alleen zijn uiterlijk doet heel anders vermoeden.... een klein wolfje in schaaps kleertjes :)
bij een hond staat niemand er van te kijken dat ie ondergeschikt moet zijn, maar dat dit zeer regelmatig ook bij konijnen moet om gedragsproblemen te voorkomen of op te lossen... dat verwachten de meesten toch gewoon niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(tsss.....apart met 2x P... das pas apart)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat geldt voor ieder huisdier! Ik heb ook ervaring met vogels, met name papegaaien en papegaai-achtigen....pfff....als je die niet de baas bent, dan heb je de regelrechte hel in huis!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +.
Ik wist helemaal niet dat een konijn die intelligentie had, maar het verbaasd me niks eigenlijk, men is wel vaker geneigd de intelligentie van dieren te onderschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wendy,
die kromsnavels zijn ook erg idd, die gooien gerust hun mini bankschroef in de strijd, incl punt zodat het een waar martelwerktuig kan worden!
en helemaal mooi is het als je als papegaai (of ander dier) angst kan ruiken of zien.... das helemaal in de pocket toch?! :) @lotte
je merkt het meestal ook pas als een dier 'lastig' of 'onhandelbaar' wordt. terwijl het niets anders doen dan de geboden mogelijkheden instinctief te benutten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....of voelen ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja óók nog :))
we zijn gewoon 'kansloos' tegenover een dier als je de signalen en interactie niet ziet/herkent en hier van uit niet (juist) reageert, benaderd en handelt. t mooie is dat het in grote lijnen bijna allemaal hetzelfde werkt, bij welk dier dan ook :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch Euca.... ik raad je het tikje geven niet aan bij een beer, tijger, leeuw.... ook niet met handschoenen! LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA!!!! je moet ook op de signalen en interactie letten!!!
ik oefen hier even op de teddy van dochterlief, altijd handig als ik een keer beren op de weg zie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woehaaaaaaahahahahahhaa......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat het bij jullie wel gelukt is Euca. Mijn konijn had dit ook maar die heb ik het nooit af kunnen leren, hoe dominant ik ook was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke pogingen heb je gedaan dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ euca: t mooie is dat het in grote lijnen bijna allemaal hetzelfde werkt, bij welk dier dan ook :) Zelfs bij kleine kinderen werkt het zo :-)
Misschien is ze weer loopt of heeft ze gwoon n grotere ren nodig......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer ander eten en een ander omgeving misschien is ze gestrest ga ook eens naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een jong konijntje, dan moet je heel veel knuffelen en op je schoot voeren, doe dan wel wanten aan of iets dergelijks ter bescherming van je handen (had ik ook met me vorige konijn, dat kwam omdat ze bij de fokker in een hok met te veel konijntjes zat en werd gebeten door haar broertjes en zusjes en bang was geworden)
En rennen als er eten komt doet elk konijn *gedachte van konijn* JEEEEE ETEN ETEN ETEN ETEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn konijn is dus ook een konijn en doet dit niet.
kortom, niet ELK konijn doet dit. dominantie is heel wat anders dan angst alleen moet je kunnen zien wanneer er van wat sprake is door verder naar het gedrag te kijken van het konijn. bange konijnen zitten bv niet startklaar als de voerbak bijgevuld zal worden, maar zal weten dat je eraan komt en in een hoekje gaan zitten.
Als ze dit eerder niet heeft gedaan, naar de dierenarts, dan heeft ze misschien iets onder de leden waardoor ze zich niet prettig voelt.
Het kan veroorzaakt worden door stress/verveling. Een groter hok met genoeg afleiding kan helpen. Geef je konijn tunnels, takken, trappetjes, verstop lekkere knabbels in een bolletje hooi en omwikkel dat met (ongebleekt/ongeverfd) raffiatouw, dan heb je een soort kindersurprise voor konijnen, maak spiesjes (zonder scherp puntje!) met lekkere groente en fruit die je omlaag hangt vanaf de bovenkant kooi, zodat ze een beetje moeite moet doen etc.
Verder ben ik (en konijnenspecialisten) van mening: 1 konijn is geen konijn. Kortom een konijn is een groepsdier en dient NOOIT alleen gehouden te worden. Een fijn maatje zal voor veel levensgeluk zorgen bij je konijn. Knaagdierenopvangcentra bieden vaak de mogelijkheid om met je konijn te 'daten', zodat je een goede match kan vinden.
Verder kan het helpen je konijn te laten steriliseren. Dit is sowieso aan te raden, want vrouwtjeskonijnen ontwikkelen bijna ALTIJD op een gegeven moment baarmoederkanker. Dit is doodsoorzaak nummer 1 bij konijnendames en erg onbekend. Door sterilisatie voorkom je dit.
Verder moet je veel tijd en geduld hebben, voer lekkere hapjes door de tralies, veilig voor haar tandjes. Ze moet jou gaan associëren met iets fijns. Konijnen houden niet zo van opgepakt worden. Laat haar via een trappetje zelf in en uit haar kooi stappen als je haar los wil laten lopen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel vervelend probleem ik weet er alles van! De mijne voegde er ook nog eens een aanval met de voorpoten aan toe.

Er worden hier boven een aantal nuttige tips gegeven:
- zorgen voor afleiding
- een vriendje (denk daarbij idd aan de opvangcentra!!!)
- castreren
- consequent dominant zijn

Echter blijft de mogelijkheid bestaan dat, ook al heb je dit allemaal geprobeerd, je konijn dit gedrag blijft vertonen. Dan heb je helaas gewoon pech en dat is heel naar want je houdt toch van zo'n beestje!

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommigen schijnt het te werken.