Het schijnt dat de "Kuiperbelt" uit drie ringen bestaat. In welke van de drie wordt dan het bestaan van een groot object vermoed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Kuipergordel is zeer breed , minstens e breedte van 22 keer de afstand Aarde Zon. (22AE)
De gordel begint juist buiten de baan van Neptunus . Eris , Waka Waka en Pluto zijn dwergplaneetjes die zich al in de gordel bevinden ( Men heeft er al bijna een dozijn ontdekt).
In tegenstelling tot de astroïdengordel (met Ceres) , tussen Mars en Jupiter , (die voornamelijk uit steen en metaal bestaat) is de Kuipergordel vooral een zone met ijs , bevroren gas , ammonium ,kometen en brokstukken. E grootste objecten die men tot nu gevonden heeft liggen rond de grootte van 100 km tot 300 km doorsnede.
De Kuipergordel wordt soms verward met de Oort wolk , die veel verder begint en ongeveer eindigt , daar waar ons Zonnestelsel zou eindigen. (vanop afstand zou het er uitzien als een soort wolk)
Ringen : er zijn een paar zones die iets dichter lijken , maar over ringen heb ik nog niet horen spreken. In de zone die het dichtst bij ons ligt , net buiten de baan van Neptunus , heeft men al enkele objecten kunnen observeren en zelfs een paar tamelijk kleine.
Maar heel veel weet men nog niet over de Kuipergordel....die zit in volle onderzoek en wetenschappers zijn het over vele dingen niet eens. Misschien is het ringen-idee zo'n bedenksel van een wetenschapper?
figuur : plaats waar grotere objecten , buiten Neptunus ontdekt zijn :