Kleine eieren

Waarom Zijn de eieren van onze kippen best klein . En de eieren die je in de super markt koopt best groot ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.4K

Antwoorden (6)

Hormonen die in het voer van supermarkt kippen zitten bevorderen groei van eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal factoren die hierin meespelen:
Jonge hennen leggen kleine eieren, naar mate ze ouder worden, zullen ook de eieren wat groter worden.
En sommige soorten leggen grotere eieren dan andere soorten.
13 jaar geleden
Je kan niet van een klein kipje verwachten dat zij klasse A eieren legt. Wordt pijnlijke kwestie vrees ik.
13 jaar geleden
Simpel: een kleine kip legt kleine eieren, een grote kip grote eieren. Daarbij moeten ze ook de juiste voersamenstelling krijgen voor de optimale ontwikkeling van het ei. Dus geef je eigen kippen in ieder geval legkorrels/legmeel en grit, naast hun gewone voer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus de kippen die de eieren leggen die in de supermarkt liggen, zijn van een groter ras. Wil je ook grote eieren? Koop dan bijv. Barnevelders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschil van voeding en de maat van het kontje waar een ei uit moet komen (per ras kan dat verschillen)
de leeftijd van de kip telt ook mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft voornamelijk met het ras en de leeftijd te maken. Jonge kippen leggen nog vrij kleine eieren. Hoe groter het ras hoe groter de eieren. Het is wel zo dat de meeste rassen die bruine eieren leggen vaak iets grotere rassen zijn waardoor de bruine eieren ook iets groter kunnen zijn.
Krielkippen leggen dan ook krieleieren.

Wel worden legkippen gefokt op de hoeveelheid van eieren leggen en de grote van de eieren.