Alle aanhangwagens boven de 750 kg. totaal gewicht (ook caravans) hebben een eigen kenteken.
Die kenteken houders staan net als de (vracht)auto's geregistreerd.
Als er een geflitst wordt krijgt de eigenaar van die aanhanger de bekeuring thuis die moet hij dan betalen of kunnen bewijzen dat een ander daar mee gereden heeft.
De WA verzekering van het trekkende voertuig geldt ook voor de aanhanger. Eventueel allrisk dekking moet apart verzekerd worden.
In praktijk houd dat in dat als je met een aanhanger iets raakt de verzekering van het trekkende voertuig uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als een aanhanger boven een bepaald gewicht komt krijgt deze een eigen kenteken met een eigen te naam stelling. De te naam gestelde krijgt dan ook de eventuele bekeuring in de bus en moet ook nog eens de verzekering betalen. Bij welke gewicht eea ingaat weet ik even niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staat heel veel:
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=764&Itemid=31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals de kentekenhouder van de vrachtwagen bekend is bij het RDW is dat ook het geval met de kentekenhouder van de aanhanger, dus appeltje eitje........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds nog niet zo heel lang moeten aanhangers (boven een bepaald gewicht) hun eigen kenteken hebben. Op het moment dat zo'n aanhanger (achter een vrachtwagen) de weg op gaat, is bij de eigenaar van de trekker bekend wie er met deze trekker rijdt. En dus ook welke aanhanger er achter zit. Dus aan de hand van het kenteken van de aanhanger komen bekeuringen vanzelf op de plaats bij de bestuurder.
13 jaar geleden
Doordat een aanhanger met een TMM (totaal maximale massa = eigen gewicht vermeerderd met laadvermogen) van meer dan 750 kg een eigen kenteken heeft, heeft deze ook een eigen kentekenbewijs. Net als bij een auto/motor staat het kentekenbewijs op naam en is dus geregistreerd.
Al deze gegevens staan in het kenteken register en daaruit put het CJIB om de geflitste voertuigen de bekeuring te sturen.
Als er geen staande houding is geweest is de kentekenhouder verantwoordelijk en zal de bekeuring moeten betalen.
Hoe hij dat geld vervolgens van de bestuurder terug krijgt is zijn probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhangwagens boven de 750 kg hebben een eigen kenteken en dus een eigen tenaamstelling. Wordt het kenteken van de aanhanger geflitst dan zal de bekeuring naar die tenaamgestelde gaan. Verzekeringstechnisch zit eea iets anders in elkaar en is het afhankelijk per maatschappij, vaak zijn de aanhangers verzekerd via het trekkend voertuig, maar het is ook goed mogelijk om een aparte, eigen, verzekering af te sluiten voor de aanhangwagen. Iets wat vaak handig is als je naar het buitenland gaat.