Waar komt het muziek instrument Idiofonen vandaan en hoe is dit ontstaan

Weet iemand hier wat vanaf en meer informatie misschien alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (2)

Eigenlijk zeg je niet het instrument idiofonen.
Idiofonen zijn muziekinstrumenten gemaakt van materiaal dat van nature klankrijk is. De groep idiofonen vormt een van de vijf hoofdgroepen voor de indeling van muziekinstrumenten gebaseerd op de manier waarop het geluid wordt voortgebracht. De term idiofoon impliceert dat het instrument zelf (idios = eigen) de klank voortbrengt doordat het in trilling gebracht wordt. Een deel van de idiofonen is geschikt voor melodiespel; ze hebben een benoembare duidelijke toonhoogte.

Zie hier een lijst met verschillende idiofonen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Idiofoon

Het begon toen de primitieve mens stokken, stenen en beenderen op elkaar sloeg, om het ritme van zijn klappende handen en stampende voeten te versterken. Door verschillende materialen van verschillende lengte te gebruiken, kon men meerdere tonen krijgen. Dat leidde tot instrumenten als de xylofoon. Door de vorm van het materiaal te veranderen kon men een ander soort geluid laten horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idiofonen zijn een groep instrumenten, net als membranofonen