Hoe kan ik mijn eigen sportclub oprichten?

Ik wil een wielerclub oprichten maar heb ik daar een vergunning voor nodig? En als het kan wil ik met onze club wedstrijden rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Om een wielerclub op te richten die wedstrijden rijdt moet je contact opnemen met de KNWU. Dit is het officiële orgaan voor het organiseren en rijden van wielerwedstrijden.
Zij kunnen je precies vertellen wat je moet doen hiervoor. Denk aan hoe je een bestuur moet oprichten, wie welke taken heeft, en verantwoordelijkheden, gezondheidskeuringen etc. etc.
Neem later contact op met je gemeente omdat die soms notariële kosten voor hun rekening nemen, of anderszins subsidie geven.
Ik zou e.e.a. zeker officieel regelen omdat anders de kans bestaat dat het bestuur, of de mensen die alles organiseren aansprakelijk zijn voor de gevolgen van hun leden, tijdens wielerwedstrijden bijvoorbeeld.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je dan naar de gemeente moet om een vergunning te vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een club dus een vereniging oprichten kan altijd ga naar de KvK en schrijf je vereniging in. Wedstrijden houden daar zul je een vergunning als vereniging voor moeten aanvragen.
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan. Als je een heel informeel clubje wilt oprichten met een paar vrienden om elke week op een bepaald tijdstip te gaan trainen, hoef je niet veel te doen.
Er zijn ook wielerwedstrijden waar je individueel aan kunt meedoen.
Als het heel officieel moet worden, zijn er een aantal handige sites die je daarbij behulpzaam kunnen zijn.
Er zijn ook vlaamse sites, maar ik weet niet of je in Belgie woont.

http://helpdesk.clubs.nl/index.php?_m=knowledgebase&_a=view&parentcategoryid=12

http://www.vvbbc.be/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=55

http://nl.vivat.be/werk-pensioen/article.asp?pageid=561

(laatste link gaat niet over pensioen!)