Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je Jezus verafgoden?

Is het binnen het Christelijke geloof toegestaan om Jezus te verafgoden, precies zoals iemand ook een enorme fan kan zijn van een bepaald bekend/beroemd persoon? Deze vraag stel ik naar aanleiding van de volgende tekst:


De term afgod wordt ook als synoniem voor idool gebruikt; verafgoden is dan: iets of iemand als idool hebben. Een verafgodend persoon in deze zin wordt ook wel een dweper genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgod

Dweper is de benaming voor een fan die overdreven ingenomen is met een idool, meestal in de vorm van het werkwoord dwepen.
Ook wordt het gebruikt voor iemand die in een valse god gelooft, of in het geval van het christendom een persoon die een andere god dan God of meerdere goden aanhangt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dweper

Toegevoegd na 4 minuten:
Of je dan Jezus mag verafgoden, staat er niet bij.

In de Tenach, de Bijbel en de Koran wordt volgens joden, christenen en moslims één ware God beleden. Binnen het christendom wordt er ook vaak verwezen naar een afgodendienst, dit betekent het vereren van een valse god of heilige, bij de protestanten wordt heiligenverering, inclusief Mariaverering, gezien als een afgodendienst.http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgod

Maar Mariaverering (terwijl ze de moeder was van Jezus) dat is dan weer een afgodendienst? Maar verafgoden mag niet, en in Jezus geloven wel? En als je Jezus niet mag verafgoden, mag je er dan "fan" van zijn? Hoe wordt daar naar gekeken eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Toen Jezus werd verzocht, maakte hij dit duidelijk ;-)

lees even: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas4%3A6-8&id42=1&id37=1&id16=1&id17=1&l=nl&set=10

Jezus deed een aanhaling uit exodus 20:1-5 waar staat dat alleen de HEER (JHWH GOD) mag aanbeden worden. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Exodus20%3A1-5&id42=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10

Maar Jezus is wel de Weg tot God, onze gebeden tot God gaan via Hem, Hij pleit voor onze zonden.

God heeft Jezus hoog verheven, we mogen hem niet aanbidden, maar wel beleiden dat Jezus christus onze Heer is
tot eer van God de Vader. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Filippenzen2%3A7-11&id18=1&l=nl&set=10
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus liet toe dat hij aanbeden werd,
Mattheüs 28:9 En toen zij heengingen, om Zijn discipelen te boodschappen, ziet, Jezus is hun ontmoet, zeggende: Weest gegroet! En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem. 10 Toen zeide Jezus tot hen: Vreest niet; gaat heen, boodschapt Mijn broeders, dat zij heengaan naar Galiléa, en aldaar zullen zij Mij zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige vertalingen geven dezelfde tekst anders weer. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs28%3A9&id42=1&id18=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10 "proskuneo" wordt in de vertaling die je aanhaalt, vertaalt met aanbidden, maar het heeft ook de betekenis van eer betonen aan een hooggeplaatst iemand. Het lijkt mij vreemd dat tot jezus kunt bidden terwijl hijzelf
bij God pleit voor onze zonden. Hij treed op als Hogepriester (middelaar) tss God en de mens.
Anders zouden er nog dierenoffers nodig zijn. Voor meer toelichting kan je vrijblijvend onderstaand lezen. ;-) http://gemeente-van-christus.org/preken/Davison/Roy/aanbidt.html http://www.biblestudytools.com/svv/mattheus/passage.aspx?q=mattheus%202:2;mattheus%202:8;mattheus%202:11;mattheus%204:9-10;mattheus%208:2;mattheus%209:18;mattheus%2014:33;mattheus%2015:25;mattheus%2018:26;mattheus%2020:20;mattheus%2028:9;mattheus%2028:17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, amadeus. In Bijbelvertalingen wordt soms dat woord, proskuneo, vertaald met 'aanbidden', terwijl het eigenlijk betekent, dat ze voor hem buigen of op de knieën vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Robertus, inderdaad ;-) Ik geloof niet in de Godheid van Jezus, maar wel dat hij goddelijk is. -- merk het verschil tss G en g -- ;-) Ik leg je niet mijn mening op, dit is mijn zienswijze ;-) Een directeur van een bedrijf kan zijn zoon tijdelijk alle macht geven, maar daarmee is hij de directeur nog niet. Jezus heeft alle macht gekregen, in de daaropvolgende vers lees je waarom, maar ook handelingen 2 Deze macht is tijdelijk, na zijn taak als koning zal hij het koningschap terug geven en zal zich terug onderwerpen
aan degene van wie hij het gekregen heeft . http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Korinti%EBrs15%3A20-29&id42=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10 De sleutel van de g(G)odheid van Jezus kan mss gevonden worden in filippenzen 2:6,7 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Robertus, een mooie en heel begrijpelijke toelichting ;-) Bedank je Schepper , Hij wijst je de Weg. In zijn Woord staat: ... zoekt en gij zult vinden, vraagt en het zal u gegeven worden ... Indien gij uw God, werkelijk zoekt, zult gij hem ook stellig vinden, want gij zult met heel uw hart en met heel uw ziel naar hem zoeken. Deut.4:29 ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriaanv, ;-) voor iemand buigen betekent niet altijd dat we degene aanbidden, of tot hem bidden. Een buiging voor iemand kan ook zijn: respect tonen voor de persoon bv een koning, in sommige landen is dit gebruikelijk en zou het voor een christen passend zijn dit respect te tonen. De volgelingen vielen voor jezus voeten om hem volgens mij eer te betonen en niet om hem te aanbidden. Jezus had immers gezegt dat hij na 3 dagen uit de dood zou opstaan. Het woordje "proskuneo" wordt dus duidelijk op verschillende manieren vertaald. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriaanv, ;-), Jezus geeft Zelf de eer aan God, hij vergelijkt zich er niet mee. "Jezus is Heer, tot eer van God de Vader " Filipp. 2:11 Dit was, is en zal altijd zo blijven. De sleutel is hoe je "proskuneo" vertaald. De verwijzingen die ik gebruik komen niet van JG.
Op fora zijn genoeg mensen die niet JG zijn en die eveneens beweren dat Jezus Gods zoon is en niet God zelf is en hebben heel veel respect voor jezus als hun verlosser. Waarom zo neerbuigend ? ;-) Leert de bijbel dat als je niet tot Jezus bidt, dat je geen christen bent ?
Ben je geen christen als je niet in een drieenige God gelooft ? Wat is jou definitie van christen zijn ? Jezus is opgestaan uit de doden, daar kun je niet omheen.
Dus is er ook een opstanding. Ik geloof dat Jezus is opgestaan in een geestelijk lichaam
zoals duidelijk in 1 kor.15:35-49. Maar voordat hij naar zijn vader is opgevaren, is hij verschenen in een fysiek lichaam, net zoals engelen kunnen verschijnen in een fysiek lichaam.
Hoe kon hij anders zijn wonden tonen. zie lukas 1 vanaf vers 5 ;-) Ik nodig je vrijblijvend uit om deze gedachtenwisseling verder
per mail voort te zetten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit Johannes versta ik dat God een geest is, logisch is Jezus dat ook en engelen worden ook geesten genoemd. Jezus is verheven boven alle engelen, Hem alle eer geven die Hem toekomt wil niet zeggen dat je Hem dient te eren als God. We belijden dat Jezus Heer is tot eer van God Fill. 2 "De Here Jezus heeft een hemel-lichaam, dat is niet alleen geestelijk maar ook een fysiek lichaam wat boven de natuurlijke wetten lijkt te staan.
De lichamelijke opstanding van de Heer Jezus uit de doden is - net als zijn geboorte uit de maagd Maria - iets wat heel snel geloochend wordt" Wil je mij omschrijven wat je er precies mee bedoelt ?
Dit lijkt mij interessant,ik zend je daarom mijn prive mail ;-)

Andere antwoorden (7)

Ik denk het wel, want volgens christenen is Jezus de zoon van God en een onderdeel van de heilige drieeenheid. Mensen bidden ook vaak tot Jezus en dat is misschien ook een vorm van verafgoden. Hetzelfde geldt voor Maria.
Er zijn dan daarbij veel mensen voor wie Jezus een enorme inspiratiebron is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een Christen, maar lees in de Bijbel dat Jezus niet dezelfde is als God, de Vader (wiens naam JHVH is). Jezus is voor mij de 'middelaar' door wie ik tot God kan bidden, niet iemand die zelf aanbeden moet worden.
Voor Christenen is God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Jezus Christus is de Zoon, die zei: Ik en de Vader zijn EEN. Christenen hebben dus een andere definitie van wie die ENE God is dan Joden en moslims. Joden kennen ook Gods Geest (o.a. Genesis 1:2), en Christenen kennen meerdere gedaanten van God, vaak specifiek drie genoemd: de drie-eenheid. Het zijn niet drie goden, maar het is EEN God, en daarom is het GEEN afgod, immers God is geen afgod.

De drie-eenheid is een lastig iets om uit te leggen. Augustinus deed dit op twee manieren. Het zijn drie verschillende zaken uit een bron, zoals vuur, licht en warmte, maar tegelijkertijd is het in wezen het zelfde, zoals licht uit licht ontstaat.

Heiligenverering en Mariaverering is iets anders. Christenen zien Maria en de Heiligen niet als God, maar als voorbeelden van door God geredde mensen.
Protestant Christenen zijn veelal fel tegen elk beeld.
Rooms Katholieken mogen wel de beelden hebben als symbool, maar niet vereren.
Orthodox Katholieken mogen vaak wel vereren (zoals kussen), maar niet aanbidden als God. Vandaar ook dat de iconen (beelden en schilderen) rijkdom in Orthodoxe landen veel groter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen Jezus zei, dat hij en de Vader één zijn, bedoelde hij niet dat ze dezelfde persoon zijn. Jezus maakte duidelijk, dat zijn Vader hoger was dan hij. Hij zei ook in gebed tot zijn Vader, op zijn laatste avond: "niet mijn wil, doch de uwe geschiede".
Ja hoor, dat mag. Ieder z'n meug. God, Allah, Jezus, Mohammed, Krishna, Obama, Justin Bieber enzovoort. Ik heb dat gelukkig niet nodig en blijf liever gewoon met m'n beide benen op de grond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, je kunt Jezus alleen verafgoden als je weet wie Hij is. Als je dus gelooft dat Hij God is, wat heel veel mensen op aarde niet doen. Als je dus een andere religie hebt is dat geen afgoderij voor die persoon.
Als je christen bent en je hebt op aarde nog een idool en dat gaat nogal ver, ja ik denk dat dat afgoderij is.
Het is de vraag of de persoon in kwestie het zelf ziet of niet. Op het eind zal God het zelf bepalen, wat er in het hart speelt weet niemand anders en we mogen daar ok niet over oordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mattheüs 28 wordt Jezus aanbeden en hij laat dat toe 28:9 En toen zij heengingen, om Zijn discipelen te boodschappen, ziet, Jezus is hun ontmoet, zeggende: Weest gegroet! En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.

dus blijkbaar mag hij aanbeden worden, daarnaast staat Jezus Christus in het evangelie centraal (1 Korinthe 15:3,4) en kun je alleen door hem tot God komen (Joh 14:6, Joh 3:16).

Mariaverering is niet toegestaan omdat zij niks goddelijks heeft, zij heeft enkel Jezus 9 maanden gedragen en gebaard (niet minachtend bedoeld hoor). Mensen aanbidden is niet toegestaan (Handelingen 10:25-26, exodus 20:3). Daarnaast komt de mariaverering niet uit de Bijbel maar uit heidense cultussen, dingen zoals o.a. het 'moeder Gods'-idee, 'moedergodin' en overeenkomsten met semiramis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige vertalingen geven dezelfde tekst anders weer. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs28%3A9&id42=1&id18=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10 "proskuneo" wordt in de vertaling die je aanhaalt, vertaalt met aanbidden, maar het heeft ook de betekenis van eer betonen aan een hooggeplaatst iemand. Het lijkt mij vreemd dat tot jezus kunt bidden terwijl hijzelf
bij God pleit voor onze zonden. Hij treed op als Hogepriester (middelaar) tss God en de mens.
Anders zouden er nog dierenoffers nodig zijn. Voor meer toelichting kan je vrijblijvend onderstaand lezen. ;-) http://gemeente-van-christus.org/preken/Davison/Roy/aanbidt.html http://www.biblestudytools.com/svv/mattheus/passage.aspx?q=mattheus%202:2;mattheus%202:8;mattheus%202:11;mattheus%204:9-10;mattheus%208:2;mattheus%209:18;mattheus%2014:33;mattheus%2015:25;mattheus%2018:26;mattheus%2020:20;mattheus%2028:9;mattheus%2028:17 Met de rest van uw antwoord ben ik het eens, een + daarvoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proskuneo kan inderdaad anders vertaald worden
maar ik kan niet zeggen dat de gnb, de nbv en de katholieke willibrordvertaling nou erg betrouwbare vertalingen zijn.
Ik kan me wel eens verdiepen welke vertaling in mattheus de juiste is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe verklaar je een vertaling betrouwbaar of niet ?
Wat is jou uitgangspunt ? De peshita bv zegt dat ze jezus zijn voeten grepen en zich voor hem bogen.
Hier wordt niet gesproken over aanbidding, net als sommige Griekse vertalingen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met katholieke vertalingen ben ik voorzichtig omdat de katholieke kerk niet echt christelijk genoemd kan worden. De gnb is niet gericht op betrouwbaar vertalen, maar op begrijpelijk vertalen, gericht op niet-kerkelijk/niet-christelijke lezers.
De NBV is een soort compromis tussen betrouwbaar vertalen en doeltaalgericht vertalen, en dat gaat niet altijd even goed, meer over waarom de NBV niet zo geweldig is:
http://www.wat-is-waarheid.info/bijbel-vervalsing.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heeft elke Bijbelvertalingen wel z'n nadelen. Het is onmogelijk om Hebreeuws en Grieks helemaal perfect in het Nederlands (of andere taal) te vertalen en dan ook nog begrijpelijk te blijven ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De GNB is een vertaling van het NederlandsBijbelGenootschap en de Katholieke Bijbelstichting. De commentaren van de NBV is mij bekend via deze site. Opvallend is hier dat bij vertalingenvergelijk als uitgangspunt
de statenvertaling wordt genomen terwijl deze vertaling het Comma Johanneum hanteert. http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum Hiermee wil ik maar aantonen dat verschillende vertalingen niet uit dezelfde grondteksten vertalen, en dat elke vertaling een beetje "hun" manier van vertalen hebben. Vertalingen in het Nederlands kunnen vanuit het Engels of duits vertaald zijn, daarmee bedoel ik niet rechtstreeks uit het Grieks terwijl er dan weer beweringen zijn dat in de Griekse vertalingen vertaalfouten zijn geslopen vanuit sommige Aramese geschriften. De grootste vergissing die daarbij gemaakt is naar mijn mening is dat ze het tetragrammeton JHWH in het NT hebben vervangen door het woordje " KURIOS" . ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De NBV wordt dus op die site ook niet afgekraakt op het weglaten van de comma johanneum, daar wordt niet over gesproken.
De nieuwere vertalingen worden helaas vanuit de griekse teksten van de occultisten westcott&hort, die op hun beurt weer teksten van de occulte origenes hebben genomen, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd ploppie ;-) Het is niet mijn bedoeling om de NBV te verdedigen,en ik beweer ook niet dat deze vertaling wordt afgekraakt ivm het Comma Johanneum. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er bij vergelijk van vertalingen als uitgangspunt de statenvertaling is genomen die ook niet zuiver op de graad is.
Daarom heb ik de verwijzing naar wiki erbij gezet. Wat westcott en hort betreft is het makkelijk om vermeende fouten uit te vergroten en als het ware een haatcampagne tegen hen te beginnen wat in het verleden ook is gebeurd. Er zijn vele valse beweringen geopperd tegen hen.
ziehier een van de sommige quotes: http://www.westcotthort.com/quotes.html Niets wijst erop dat zij zich met occulte zaken bezig BLEVEN houden tot aan hun dood. En als je de toer wil opgaan van andere vertalingen die gebaseerd zijn op de textus receptus, daar is meer dan genoeg op aan te merken. ;-) Maar dit kunnen we dan beter doen per mail denk ik. ;-) @ bijbelonderzoekster, mee eens ;-) Er zal altijd kritiek zijn op welke vertaling maar ook. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind hun ideeën niet zo gezellig
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Westcott-Hort-Carter.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik rustig allemaal doorlezen, bedankt voor de link ;-)
Om te begrijpen hoe het zit is het goed om naar de oorspronkelijke tekst toe te gaan. Het woord aanbidden is in het Hebreeuws: hisj‧ta‧chawah′. Dit woord betekent in de eerste plaats ’zich neerbuigen’ (Ge 18:2) of hulde brengen. Hoewel dat zich neerbuigen soms slechts als een gebaar van respect of van hoffelijke achting tegenover een andere persoon diende, bijvoorbeeld tov een koning (Ge 19:1, 2; 33:1-6; 37:9, 10), kon het eveneens een uiting van aanbidding zijn, waardoor men zijn eerbied voor God en zijn dankbaarheid tegenover hem toonde, alsook dat men zich aan zijn wil onderwierp. Wanneer gebruikt met betrekking tot de ware God of valse godheden, houdt hisj‧ta‧chawah′ soms met een offer en een gebed verband (Ge 22:5-7; 24:26, 27; Jes 44:17). Het kan dus twee betekenissen hebben, dus neerbuigen als teken van diepe achting en respect of neerbuigen als aanbidding van god.
Het Griekse woord pro‧sku′ne‧o komt nauw overeen met de Hebreeuwse term hisj‧ta‧chawah′; beide drukken de gedachte van hulde brengen en soms aanbidding uit. De term pro‧sku′ne‧o wordt gebruikt in verband met de hulde die een slaaf aan een koning brengt (Mt 18:26), en ook in verband met de daad van aanbidding die de voorwaarde was waarop Satan Jezus alle koninkrijken van de wereld en hun heerlijkheid aanbood (Mt 4:8, 9). Indien Jezus de Duivel hulde had gebracht, zou hij daarmee zijn onderworpenheid aan Satan hebben getoond en zich tot een dienstknecht van de Duivel hebben gemaakt. Maar Jezus weigerde en zei: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’JHWH, uw God, moet gij aanbidden [een vorm van het Gr. pro‧sku′ne‧o of, in het verslag in Deuteronomium, waaruit Jezus citeerde, het Hebr. hisj‧ta‧chawah′] en voor hem alleen heilige dienst verrichten [een vorm van het Gr. la‧treu′o of het Hebr. ʽa‧vadh′]’” (Mt 4:10; De 5:9; 6:13).
Uit dit laatste blijkt dat Jezus zelf niet aanbeden wilde worden. Hij zei dat alleen God aanbeden mag worden. En wat hij zelf daarover zegt geeft genoeg duidelijkheid denk ik?

Is dit voldoende antwoord op je vraag?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Here Jezus is de tweede persoon van de Heilige Drie-eenheid. God de Vader, God de Zoon (ook het Woord genoemd ) en God de Heilige Geest.

Een korte toelichting
En God zeide: Genesis 1:26 Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis.
Grondtekst is El Elohim is een meervoudsvorm.

God sprak tijdens de schepping (het Woord) en Gods Geest zweefde over de wateren - we zien de Triniteit ook hier terug in de schepping.
Johannes leert ons “In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is”
Johannes 1:1-3. Verder zegt Johannes over het Woord dat God was “het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid” Johannes 1:14.
Wat kunnen we afleiden uit deze verzen?
- God spreekt over zichzelf in meervoud.
- Het Woord dat in het begin bij God was, was God.
- Het Woord heeft alle dingen geschapen.
- Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond met de heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader.
De Here Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn (Johannes 10:30)
in Johannes 14:6-7. vraagt Thomas aan Jezus om de Vader te laten zien. “Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien;
Johannes 10:27-28. Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig.
Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God!”

Dit laat ons beseffen hoe enorm groot de Here Jezus Christus is. De volheid van God woont in Hem Kol 2 vs 9

En het antwoord op uw vraag is dus zeker ja, want Hij is ook God en Hij houdt van u.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord 'drie-eenheid' komt niet in de H.Schrift voort.
Door dit woord te gebruiken kunnen er ellenlange ijdele discussies ontstaan.
Ik zou me gewoon houden aan hetgeen geschreven staat. Nog ivm Thomas: Jezus is een god in de zin dat hij 'goddelijk' is, maar hij is niet de Vader.
Jezus had vlak daarvoor tegen Maria Magdalena gezegd: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God.”
Bedenk ook waarom Johannes zijn Evangelie schreef.
Drie verzen na het verslag over Thomas legde Johannes uit dat hij schreef opdat mensen zouden „geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God,” niet dat hij God is. Johannes 20:17, 28, 31.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk is Jezus niet de Vader, dat beweer ik niet.
De Here is het Woord geschapen door God.
Net zoals u woorden schept, schiep God als eerste het Woord (1 van de benamingen van Christus ) God is een Drie-eenheid: Vader, Zoon en Geest (1 Joh. 5 : 7). De Bijbel Zelf laat zien dat de mens óók een drie-eenheid is: geest, ziel en lichaam (1 Thess. 5 : 23). De Bijbel Zelf zegt dat de mens oorspronkelijk naar Gods beeld geschapen is (Gen. 1 : 27), en dat Gods onzienlijke dingen, Zijn kracht en Goddelijkheid, vanaf de schepping te verklaren zijn uit de schepselen (Rom. 1 : 20).
Hebreeën 4 : 12 en Kolossensen 2 : 11 maken duidelijk dat lichaam, ziel en geest te scheiden zijn, en dat zij gescheiden worden door het Woord van God, het zwaard des Geestes
Wanneer het gaat om de Heilige drie-eenheid zijn de vergelijkingen daarom zéér Bijbels. U heeft uw eigen antwoord gegeven als Jehova Getuige.
Ik geef de Christelijke visie en deze verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Robertus - ik zal het proberen stap voor stap uit te leggen 1) De Here is het Woord geschapen door God.
antw) zie Johannes 1 2) Net zoals u woorden schept, schiep God als eerste het Woord’
antw) De mens is gemaakt naar het evenbeeld van God
Genesis 1 vs 26 Laat ons mensen maken naar ons beeld
( Elohim is een meervoudsvorm)
Als wij spreken scheppen wij toch ook woorden die we uit spreken ? De Here Jezus is nu het Woord van de Vader.
Het Woord komt daarom uit de Vader.
Zoals wij 1een zijn met onze woorden, zo is God de Vader 1een met het Woord. Toch is er zonder de Vader geen Woord. Net zoals er zonder de mens geen woorden zijn.
De Vader schiep het Woord ( de Here Jezus ), die afdaalde uit de hemel en mens werd.
De Here Jezus zegt toch zelf, de Vader en Ik zijn 1een. 3) Dus de Zoon werd geschapen door de Vader. Betekend dat niet dat Jezus de hoogste schepping is i.p.v. God zelf?
antw) Het Woord Christus doet de wil van de Vader -
Mijn spijze is de wil te doen Desgenen, Die Mij gezonden heeft.” Joh.4:34 4) Hoe kan God immers zichzelf schapen?
antw) God heeft de tijd gemaakt en was er dus altijd -
God is de Alfa en Omega.
In Openbaring 1:8 en 21:6 en 22:13 zegt ook Jezus: "Ik ben de Alfa en de Omega."
Hier zie je wederom de Godheid van de Heer terug. De Bijbel verklaart zichzelf.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding