Zijn duikers onderwater kleiner?

Qua druk zouden de tussenwerfelschijven in elkaar kunnen worden gedrukt....
Maar aan de andere kant is de zwaartekracht ook anders..

Ik hoop dat het duidelijk is en dat ik niet te veel spellings fouten heb gemaakt...

Gr.
Vincent(13)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is best een cool idee xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu vraag ik me eigenlijk vooral een ding af namelijk:
hoe kom je op zo'n vraag????
maar in elk geval Goede Vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gwn af en toe het nodige filosoveren(dyslect) houd de geest lekker fris

Antwoorden (5)

Een duiker wordt inderdaad kleiner onderwater. Van alle kanten drukt het water op het lichaam, dat een beetje in elkaar wordt gedrukt. Als je te diep gaat loopt dat fout af.
En o ja, de zwaartekracht is niet anders onderwater.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch. Maar hoe zit het met je duikerspak. Gaat deze ruimer zitten?
escape
12 jaar geleden
Nee. Je duikerspak is de buitenste 'schil' waar het water tegen drukt. Dus die blijft strak om je lichaam zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah zoo cool!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou denken, dat je groter( langer) wordt onder water.
Want je weegt niets meer, onder water ben je vrijwel gewichtloos, dus de druk op je tussenwervels is helemaal weg, je wordt dus niet meer omlaag gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duikers worden niet kleiner. Omdat ze perslucht ademen compenseert dat. Vaste stoffen en vloeistoffen kan men niet in elkaar drukken, alleen gassen zijn indrukbaar.en persluchtduikers nemen dus extra gassen op als het ware. Apneu duikers( die met ingehouden adem zonder flessen duiken) worden wel in"elkaar gedrukt door het omgevende water)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peer, geef dat nbu eens als antwoord, en je krijgt van mij dat plusje! het is namelijk het enige correcte antwoord.
escape
12 jaar geleden
Alleen heeft Peer het wel mis, zie mijn reactie onder een ander antwoord hier.
Alleen maar onderdelen met lucht kunnen echt in elkaar gedrukt worden.

Kijk maar eens op een zg pt-diagram van water. Als je vloeistoffen in elkaar wilt drukken vraagt een minime volumeverkleining al een verschrikkelijke druk.

De druk op de tussenwervelschijven komt van alle kanten dus volgens mij drukken die helemaal niet in.

Als je één hap lucht zou nemen en daarmee 100 meter diep zwemt zouden je longen wel kleiner worden
amigo
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Je wordt wel degelijk in elkaar gedrukt. Het effect is minimaal, maar *iets* moet tegendruk opleveren tegen de waterdruk. Het is onzin dat alleen maar lucht in elkaar kan worden gedrukt. Vele vaste en vloeibare stoffen kun je van volume laten veranderen onder druk.
escape
12 jaar geleden
Ik geef toe het effect is minimaal: Some of the tissues in the human body are affected by water pressure. In general, tissues that contain air spaces are susceptible to compression.
Although they do compress, air-containing organs (lungs, digestive tract, sinuses, nasal passages, middle ear) are not as easily compressed as balloons. Many compressible organs are surrounded by noncompressible organs which support them. However, Boyle's Law predicts that they must shrink in size if the external pressure is greater than the internal pressure.
To combat this, scuba divers take air with them so that they can fill their lungs and the connected passages and make up for the volume reduction during descent. http://pdf.pd.ohost.de/Templetes/COAST/boyles_text.htm Minimaal, maar niet geheel afwezig.
Onderwater wegen we vrijwel niets meer, dus is er geen druk meer op de tussenwervels.
Dus zouden we dan langer moeten zijn en niet kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Zwaartekracht werkt in één richting als je recht op je voeten staat en belast de wervelkolom.
Onder water drukt het water op elke vierkante millimeter.
Elke 10 meter dat je zakt met één extra atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een heel zacht gekookt ei , zonder schaal, op de aanrecht zet, dan zakt hij door de zwaartekracht een flink stuk in elkaar.
Doe ik dat zelfde ei in een kom met water, dan heeft hij zijn eigen vorm weer terug. Het soortelijk gewicht van water is vrijwel gelijk aan dat van een mens, dus weegt een mens onder water niets.
Dus is er geen druk op de tussenwervels.
ga je dieper dan wordt het wel anders, dan wordt de druk buiten het lichaam steeds groter.
escape
12 jaar geleden
Als je dat ei meeneemt naar diepe wateren, dan wordt ook dat ei kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker weten, heel klein zelfs, maar daar gaat de vraag niet over, tenminste dat is er niet uit op te maken.
nee absoluut niet ,de druk is in en buiten het lichaam gelijk dus is er geen effect op de weefsels ,als de druk niet gelijk zou blijven kon het wel gebeuren dat er een kleine verschuiving in het volume plaats zou vinden . verder drukt het water naar alle kanten en duikt een duiker in de regel niet rechtstandig naar beneden,maar eerder horizontaal liggend in het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Er zijn natuurkundige wetten die aangeven dat het water even hard aan alle kanten 'drukt'. Dus in dat opzicht maakt de stand van de duiker niet uit. Google maar even op Pascal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas voor jou heb ik het niet over waterdruk die inderdaad overal gelijk drukt maar over zwaartekracht die
op een liggende duiker minder op de wervelkolom drukt.
De zwaartekracht blijft gelijk, maar door de opwaartse kracht van het water weeg je minder. dat is een deel van je vraag.

Ons lichaam ondervindt onder water een enorme bijkomende druk. Deze druk kunnen wij meten. Zo zal de absolute druk op 30 m diepte gelijk zijn aan het gewicht van zo'n 12 serieuze olifanten.
Toch worden wij niet volledig plat gedrukt. Dat heeft twee redenen. Eerst en vooral bestaat de mens voor 3/4 uit water. Vloeistoffen zijn niet samendrukbaar. Om de luchtholten op te vullen gebruiken wij lucht uit onze fles met dezelfde druk als de omgevingsdruk (dit wordt geregeld door onze ontspanner).
Wanneer wij onder water proberen te ademen door een lange pijp die boven de oppervlakte uitsteekt, dan blijkt dit op een diepte van 1 m al niet meer mogelijk. De langs deze pijp ingeademde lucht heeft namelijk een te lage druk om de waterdruk te compenseren. Wij krijgen onze longen gewoon niet vol gepompt.

dus om terug te komen op je vraag, ja we worden onder water iets van vorm veranderd, kleiner of groter ik durf het niet te zeggen, door delen in ons lichaam die gevuld zijn met lucht (niet alleen de longen) maar dit is wel z.g.a. verwaarloosbaar.