wat is het verschil tussen overspannen zijn en een depressie en een burn out?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Bij overspannen zijn is er letterlijk teveel spanning opgebouwd, de (werk)druk is te groot geworden en als reactie daarop gaat de persoon bepaalde activiteiten afstoten, trekt aan de noodrem. Voor de omgeving soms op een onbegrijpelijke manier, maar het werkt goed om niet verder in een negatieve spiraal te komen. Qua persoonskenmerken voelen mensen die overspannen raken vaak veel en nemen ook (onbewust) spanning van de omgeving op.

Bij een burn out - opgebrand - is een dergelijke noodrem niet aanwezig, de persoon gaat steeds meer doen, voelt eigenlijk geen rem en gaat steeds meer van het lichaam vergen, geheugenverlies en andere verschijnselen worden genegeerd totdat het op celniveau echt misgaat. En dan gaat het dus echt mis, nauwelijks in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan werken.

Qua persoonskenmerken voelen mensen die een burn out krijgen benedengemiddeld, waardoor de waarschuwingen van het lichaam worden genegeerd, en is de inslag vaak perfectionistisch.

Herstel van een echte burn out kost vaak jaren, geheugenproblemen zijn met name hardnekkig, en als niet wordt geleerd beter te voelen ligt herhaling voor de hand.

Depressie is wat heel anders, zie voorgaande reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verschillen tussen burn-out, overspannenheid en een depressie.

In de psychiatrie maakt men wel onderscheid tussen burn-out, een overspannenheid en een depressie. Tot voor kort werd er zwaar getild aan het verschil tussen een burn-out en overspannenheid. We volgen hier de omschrijving van de website "Van burn-out naar burnin": overspannenheid is een situatie die ontstond 'als er teveel van je verwacht of geeist wordt in een korte periode (2 á 3 maanden). Bijvoorbeeld als er een collega ziek is of een project niet goed loopt en de deadline niet gehaald gaat worden.' Een herstelperiode van een paar weken is meestal voldoende om te herstellen en weer in balans te komen.

Een burn-out is veel heftiger dan een overspannenheid en heeft impact op je hele persoonlijkheid.

Een depressie tenslotte is een (psychiatrische) aandoening waarbij psychotherapie, activering en eventueel medicatie aan de orde is.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.depressie.org/depressie/burnout.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overspannenheid en burn-out zijn gerelateerd aan elkaar. In beide gevallen gaat het over een langere periode van overbelasting, die tot klachten leidt. Over het algemeen wordt overspannenheid gebruikt voor een lichtere vorm van overbelasting, die met rust beter wordt. Bij burn-out is iemand echt ‘opgebrand’. Vaak wordt deze term gebruikt voor mensen waarbij het werk een belangrijke rol heeft gespeeld bij de overbelasting. Klachten die hierbij kunnen horen zijn bijvoorbeeld vermoeidheid en lichamelijke klachten. Mensen met burn-out moeten over het algemeen leren om de balans tussen inspanning en ontspanning beter te controleren.

Bij depressie hoort vooral somberheid, het niet meer zien zitten en dingen niet meer leuk vinden. Iemand met een depressie heeft nergens zin in, denkt negatief en wil eigenlijk niets doen. Mensen met depressieve klachten moeten vooral weer actief worden en vaak ook leren voor zichzelf op te komen.

Dezelfde oorzaken kunnen bij de ene persoon een burn-out veroorzaken en bij de andere persoon een depressie. Ook komen bijvoorbeeld vermoeidheid, lichamelijke klachten en somberheid bij beide voor. Echter, bij depressie staat de somberheid en lusteloosheid meer op de voorgrond; iemand ‘wil wel willen, maar wil niet’. Bij burn-out staat de vermoeidheid vaak meer op de voorgrond; iemand ‘wil wel, maar kan niet’.