Hebben alle spaarlampen een opwarmtijd?

Ik vind het bloedirritant dat ik soms een minuut moet wachten voordat ik een beetje normaal licht heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer een led lamp, die hoeven volgensmij niet op te laden. ze zijn nog wel weet wat duurder maar ook weer een stuk beter voor het milieu

Het beste antwoord

Veel spaarlampen hebben inderdaad een flinke opwarmtijd; een halve minuut is geen uitzondering. Wel is er een flink verschil tussen verschillende merken.
Het ene merk verschaft na enkele seconden nauwelijks voldoende licht om je een beetje te kunnen oriënteren, het andere geeft dan al (voor mijn gevoel) de helft van de maximale lichtopbrengst.
Het gebruik van een trage lamp is prettig om 's morgens bij te ontwaken, maar voor een kast of een hal kun je beter een ledlamp installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja ze hebben allemaal effetjes de tijd nodig om volop te kunnen werken.

Spaarlamp:

compacte versie van de neonbuis. Deze lamp bestaat uit één of meerdere glazen buizen waar kwik in zit. Aan de uiteinden van die buizen zitten elektroden en wanneer er een elektrische stroom doorheen gaat, wordt een gasontlading teweeggebracht die kwikdampen produceert. Die dampen stralen dan ultraviolet licht uit, dat in zichtbaar licht zal worden omgezet door de fluorescente laag op de wanden van de buizen.Het lichtrendement van deze lampen is hoger dan bij de andere soorten lampen en hun levensduur is veel langer dan die van de eerste twee genoemde soorten (een spaarlamp gaat wel 10 jaar mee). Anderzijds is hun oplichtsnelheid laag (het duurt enkele minuten voordat ze hun maximale lichtintensiteit bereiken) en de lichtkleur is behoorlijk koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spaarlampen op basis van het TL-buis principe hebben inderdaad een opwarmtijd, LED-lampen hebben geen last van dit verschijnsel.