Wat zijn de bewezen effecten van vuurwerk qua milieu vervuiling?

Dit naar aanleiding van een artikel over een PvD voorstel om vuurwerk te verbieden in Nederland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Voor de verschillende kleuren zitten er niet zulke gezonde stoffen in zoals strontium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuurwerk en milieu
Door de uitstoot van kooldioxide draagt vuurwerk bij tot het broeikaseffect.
Vuurwerk veroorzaakt ook zure regen: er komt immers zwaveldioxide in de atmosfeer terecht.
Er komen ook zware metalen (zoals lood en zink) terecht in het oppervlaktewater, de bodem en het rioolslib.
Vuurwerk veroorzaakt ook een concentratie van minuscule stofdeeltjes in de lucht (smog): er is geen enkel moment in het jaar waarop de atmosfeer zo vervuild is als op 1 januari tussen middernacht en één uur. Bij mensen met een aandoening aan de luchtwegen of met hart- en vaatziekten kan dit leiden tot acute klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het afsteken van vuurwerk vervuilt de lucht - vooral met fijnstof, waarop zware metalen meeliften. De eerste twee uur van het nieuwe jaar is de concentratie fijnstof wel 40 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor de gezondheid, vooral voor mensen met een zwakke gezondheid of longziekte.

Ook zorgt vuurwerk voor bodem- en watervervuiling. Dat komt door het fijnstof dat neerdaalt en door onverbrande vuurwerkresten. Boosdoeners zijn de zware metalen in vuurwerk: barium, antimoon en strontium, die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. En koper, dat bij te hoge concentraties giftig is voor het waterleven.

Als je het technischer wilt hebben:

Vuurwerk bestaat voor 75% uit kaliumnitraat (KNO3) en voor de rest uit koolstof (15%) en zwavel (10%). De verbranding wordt veroorzaakt door een combinatie van brandstof (C en S), en zuurstof uit kaliumnitraat, volgens de volgende reactiemechanismen:
16KNO3 + S8 -> 8K2SO4 + 16NO
2KNO3 + 3C -> K2CO3 + N2 + CO2 + CO

Read more: http://www.lenntech.nl/vuurwerk.htm#ixzz1hpRTIeUJ

Toegevoegd na 1 minuut:
Die formules komen met knip- en plakwerk niet echt goed over.
Voor mij maakt dat niet uit, ik heb toch geen idee wat er staat.
Maar in de bron is het wel duidelijk.