Hoe schil ik een ananas?

Mijn man heeft een fruitmand gekregen met daarin een ananas. Geen idee hoe je deze moet schillen/schoonmaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Blokker en Marskramer verkopen ze een apparaatje dat je in de ananas schroeft en dan kant en klare plakken zo eruit haalt, heel handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met dat apparaatje blijf er wel veel vruchtvlees zitten. Dat is zonde van de lekkere annanas!

Het beste antwoord

Leg de ananas dwars op je snijplank en snijd vervolgens de boven- en onderkant eraf. Bij het afsnijden van de onderkant is het prettig als de snede recht is zodat de ananas stevig op de snijplank kan staan. Een ananas schillen kan op twee manieren. Eenvoudig door met ruime marge de schil van boven naar beneden eraf af te snijden of met een kleine marge. De zware puntjes verwijder je daarna met een kleiner mes zodat er alleen geel vruchtvlees overblijft. Een ananas kun je tot slot snijden in plakjes, repen of blokjes. Vergeet niet de harde kern weg te snijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een ananas schillen leer je in dit instructiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=n5FCaTs5qsc

Of in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=WVBFu6tF2AM

Ook hier wordt het uigelegd:

http://www.wezooz.be/video-recepten/hoe-snijd-je-een-ananas

Toegevoegd na 30 seconden:
Verse ananas kunt u op diverse manieren snijden en serveren.

-Een fraaie, maar zeer tijdrovende manier is alle schubben een voor een los te snijden door steeds van boven naar beneden v-vormige insnijdingen te maken langs de schubben. Bij deze methode kan de, bladerkroonals decoratief element blijven zitten.

– Een tweede manier is de ananas in de lengterichting in vier kwarten te snijden. Vervolgens met een zeer scherp mes de schil lossnijden en de harde kern van de vier delen verwijderen. Verdeel tenslotte de wigvormige stukken ananas in kleinere partjes.

De meest eenvoudige wijze is de ananas in plakken snijden, de schil en de kern wegsnijden en vervolgens de hele schijf of in partjes gesneden serveren

Read more: Ananas snijden | voor beginners http://www.voorbeginners.net/ananas-snijden/#ixzz1uem4i4DY
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik meerdere dagen doe met een ananas begin ik aan de onderkant. Snij er twee (of meer, natuurlijk...) 1 1/2 cm dikke plakken vanaf - de rest gaat met vershoudfolie rechtopstaand op een bordje de koelkast in.
Dan de plakken schillen, de kern eruit snijden, en blokjes maken. Ik meng het vaak met blauwe bessen en aardbeien.

Ook met een lekkere brokkelkaas in blokjes geprikt op een blokje ananas is het heerlijk. Of door een curry met verschillende groentes, geroosterde pinda's en blokjes komkommer erdoor : weer eens héél anders dan je 'gewone' curry!!

Je moet hem trouwens pas 'slachten' als hij helemaal goudkleurig is, dus niet meer groen. Dan is hij op z'n sappigst, en het lekkerste van smaak. Je kunt dan ook, met redelijk hard drukken, de onderkant een beetje indrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe de ananas overdwars in tweeën; koop een ananasboor o.a. verkrijgbaar bij AH. De ananas komt er als een lange rol helemaal vanbinnen uit. Dit is eigenlijk het tegengestelde van schillen omdat je de harde buitenkant heel laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Haal de voor- en achterkant van de ananas af.

2. Schil de ananas en volg daarbij de vorm van de ananas.

3. Verwijder dan de putjes uit de ananas. Snijd in vieren, zo houd je pure vrucht over.

4. Verwijder dan de kern deze is niet lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
In dit filmpje wordt het uitgelegd:

http://www.kookse.tv/recept/ananas-schillen-en-snijden