Onze open haard stinkt nu bij mooi weer terwijl hij niet gestookt wordt. Waar kan dat aan liggen? Ik ruik creosoot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
24.2K

Het beste antwoord

Bij een normale trek van de schoorsteen gaat de lucht omhoog en uit de pijp. Op warme zomerdagen wil het wel eens voorkomen dat de trek de andere kant op gaat, naar de kant van de haard dus. Zeker als de schoorsteen koud is. Alles wat normaal omhoog gaat, komt nu in je huis terecht. Ook de geur van creosoot.
Creosoot ontstaat doordat de kwaliteit van het hout niet geschikt is voor een haard en grootte (te grote stukken in de haard) van het gebruikte hout. Ook als de normale trek van de schoorsteen te laag is kan er creosoot ontstaan. Ook als je de haard niet warm genoeg stookt krijg je een creosootaanslag.
Wat je zou kunnen doen is de schoorsteen (laten) vegen en daarna de pijp afsluiten met de keerklep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan te maken hebben met het soort hout dat gestookt wordt. Vuren en grenen zijn, zo schreef een openhaardbezitter elders, boosdoeners.

Elzen, beuken en hazelaar zijn wat dat betreft schonere branders.

Het materiaal wordt bij niet-schone verbranding afgezet in de schoorsteen.

Het hout moet ook zeer droog zijn, als je het in de open haard gooit.
11 jaar geleden
Dat komt doordat het buiten nu veel warmer is dan binnen.
Normaal stijgt warme lucht op en gaat naar boven toe, door de schoorsteen.
Maar de lucht stijgt niet, maar daalt in de schoorsteen en komt de kamer in, dus ruik je nu je schoorsteen.
Doe de schoorsteenklep dicht en plak hem desnoods af.