Hebben mensen met veel vet het sneller warm, koud, of verschilt dit niet met mensen met een normaal vetpercentage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Ik denk het wel. Ik ben vrij dun en heb het bijna altijd koud, vooral voeten en handen. En een vriendin die volslank is krijgt het heel snel benauwd en heet, vet werkt natuurlijk ook wat isolerend.

Dus ja, mensen met meer lichaamsvet hebben het warmer dan mensen die dat niet of minder hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je het snel warm of koud hebt hangt meer af van de werking van de stofwisseling dan van de hoeveelheid lichaamsvet. Er bestaat al een behoorlijk verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft het gemiddelde lichaamsvetpercentage. Sommige vormen van overgewicht zijn het directe gevolg van een trage stofwisseling, waarbij je het sneller koud hebt. Bedenk dat zich vlak onder de huid ook bloedvaten bevinden en dat het grootste orgaan, de huid, zich volledig aan de buitenkant van het lichaam bevindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vet isoleert inderdaad, maar je stofwisseling bepaalt ook hoe warm of koud je het hebt (dus die bepaalt niet alleen of je veel vet hebt of niet). Veel lichaamsvet en het koud hebben en een trage stofwisseling hangen alledrie met elkaar samen.

Als je verbranding flink werkt - je lichaam dus voortdurend aan het 'verbranden' is (wat je met een gezonde manier van eten en bewegen kunt bereiken) - krijg je het daardoor warm.

Ik spreek uit ervaring: ik was ook altijd een kouwelijk type, totdat ik consequenter en regelmatiger ging eten en sporten. Daarna had ik nooit meer 'zomaar' een koud gevoel; was over het algemeen warmer.

Dat sommige 'dunne' mensen het toch gauw koud hebben, komt in hun geval doordat ze het isolatielaagje missen. En misschien eten ze dan wel te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, duidelijk antwoord. + Ik heb me ook vaak afgevraagd waardoor sommige mensen het koud hebben en anderen warm in dezelfde situatie.
Collega's zeggen het vaak koud te hebben op momenten dat er van mij juist wel een raam open mag.
Zelf ben ik overigens niet mager of dik; iets er tussenin.
En de meer kouwelijke collega's zijn heel verschillend van postuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je :-) Ik vergat nog een dingetje: het kan ook nog te maken hebben met je bloedsomloop. Sommige mensen hebben een slechte doorbloeding of vernauwde bloedvaten; daardoor kun je het ook koud krijgen. Dit is vaak het geval bij mensen die gauw koude handen en voeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijke uitleg ja. Ik heb het me ook regelmatig afgevraagt. Ben zeker als ik bezig ben iemand die het vlug warm heeft. En met 1.60 en 50 kilo kan het zeker mijn vetlaagje niet zijn ; ) maar ik ben wel iemand die veel eet en ook gezond. Minimaal om de 3 uur. Maar is dat ook de reden dat ik het de zomer ook zo warm heb.. Ik heb er vaak ook echt last van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Clarissa: ja, het lijkt erop dat je stofwisseling (verbranding) snel werkt.
En als daarbij je bloed óók nog tamelijk snel wordt rondgepompt, kan het zijn dat jij extra 'last' hebt van warmte. Ik weet overigens niet of dat kan samenhangen met hyperactiviteit; zou me niks verbazen eerlijk gezegd.
(kwam jou al eens tegen bij een andere vraag; vandaar dat ik die associatie had)