Huis gekocht in andere gemeente, wanneer moet ik me inschrijven bij gemeente: nu of als we daadwerkelijk verhuizen?

We hebben gisteren de sleutels van ons nieuwe huis gekregen, maar we verhuizen pas eind maart. Wanneer moet ik mezelf inschrijven bij de betreffende gemeente, nu of als we verhuizen? Ik heb enorm lopen zoeken op internet, maar ik kan het niet vinden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
78.1K

Het beste antwoord

Je moet je binnen vijf dagen nadat je daadwerkelijk bent verhuisd inschrijven bij de gemeente. Zie de wet GBA hieronder.
Artikel 66

1.De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.
2.Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.

woonadres:
a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wanneer de akte bij de notaris is gepasseerd en wanneer de verhuizing daadwerkelijk heeft plaats gevonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan binnen 3 dagen....je hoeft je alleen in te laten schrijven in je nieuwe gemeente, het uitschrijven uit je vorige wordt automatisch gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is overigens niet altijd even vanzelfsprekend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dr zitten dus 3 maanden tussen het passeren van de akte en de verhuizing, dus jij denkt pas over 3 maanden, na de verhuizing?
Je kunt het nu doen, maar ook later. Het mag tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing.

Postbus 51 meldt hier het volgende over:
"U moet uw verhuizing binnen vijf dagen na het wijzigen van uw adres doorgeven. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij u opgeeft dat u later verhuist. Dan geldt voor u de opgegeven datum.".

Voor meer informatie: Zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel mogelijk weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel even met de gemeente van je nieuwe woonplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk kan ik de gemeente bellen, Maar misschien heeft iemand hier de kennis en kan hij/zij 10 punten van mij verdienen. Als hier niets uitkomt ga ik bellen.
Wij hebben het gedaan op de dag van de verhuizing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort voor je verhuizing doorgeven.!
Maar als ik heel scherp ben dan stuurt je oude gemeente je papieren door aan de nieuwe gemeente als je je uitschrijft in de huidige woonplaats.
Informeer even telefonisch.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ga wel bellen, wilde alleen iedereen hier een kans geven me te helpen. Ik vraag me af hoe het zit met de gemeentebelasting als ik me daar pas over 3 maanden inschrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het logisch vinden als je pas vanaf het moment dat je betaald vanaf het moment dat je daadwerkelijk daar woont. Of je van je oude gemeente geld terug krijgt weet ik niet zeker. Zou dat wel logisch vinden.
Het maak niet zo veel uit wanneer je gaat inschrijven. Bij verhuizing of nu. Maak helemaal niet uit. Als je maag gaat inschrijven.

Wat mij betreft. schrijf in als alles geregeld is.
Vraag anders even bij de gemeente waar je nu woont.

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de gemeente telt voor de OZB wie op 1 januari eigenaar en bewoner is. Eigenaar ben je al dus onder die belasting kom je in je nieuwe gemeente niet uit, bezoner kan wel schelen, zoek het even uit en kies dan voor overschrijving voor of na 1 januari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag gaat niet om het onder de OZB uitkomen. Dus je zegt dat de gemeentebelasting aan de inschrijving bij het kadaster gekoppelt is? Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar het kan mooi meegenomen zijn, wij zijn destijds per 02 januari overgeschreven van een goedkoop huurhuis naar een koopwoning, scheelde toch mooi. Wilde je de tip toch even meegeven.
Je schrijft je bij een gemeente in als *inwoner* van die gemeente.

Nu ben je nog geen inwoner van de nieuwe gemeente, je woont er immers nog niet. Je bezit alleen een huis in die gemeente (wat je belastingplichtig maakt als huiseigenaar).

Als je werkelijk verhuist, in de nieuwe gemeente gaat wonen, wordt je pas inwoner. En dat is dus het moment dat je je moet inschrijven als inwoner. En dan binnen vijf dagen.