Is een moordenaar ook (juridisch) verantwoordelijk als een moord door hem leidt tot een zelfmoord van een ander persoon?

Voor de verduidelijking:

Persoon A vermoord Persoon B.
Persoon C is toevallig een goede vriend/kennis/familie van Persoon B.
Hij/Zij kan de moord niet verwerken, en besluit tot zelfmoord.
Is Persoon A hier dan ook verantwoordelijk voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk niet want persoon C heeft blijkbaar wel meer problemen dan alleen die ene moord niet kunnen verwerken en heeft zelf ook geen hulp gezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Blijkbaar wel meer problemen'? Gedurfde en onzinnige uitspraak, elke zelfmoord is apart, je kunt onmogelijk zeggen dat die persoon blijkbaar wel meer problemen heeft. En de drempel om zelf hulp te zoeken bij zelfmoordneigingen is vaak heel hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rechter kan wel rekening houden bij de mate van straf met de omstandigheden en gevolgen van een moord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de zin van: een mens zonder psychische problemen doet dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
A vermoordt B en dat heeft tot gevolg dat C zelfmoord pleegt.
Is A daaraan schuldig? Aangenomen dat A geheel niet op de hoogte is van het bestaan van persoon C, laat staan van de gevoelens die C had ten opzichte van persoon B,
kan hem(A) in elk geval niet ten laste worden gelegd met voorbedachte rade zijn daad te plegen met de opzet dat C tot deze vervolgdaad (zelfmoord) zou komen.
Hooguit kan de aanklager ter verduidelijking van het gruwelijke feit dat A een moord heeft begaan stellen" :Kijk eens welke schade u met die moord nog meer heeft aangericht enz.enz. Anders wordt het wellicht, dat wetende dat C niet verder zou kunnen leven met de gedachte dat zijn geliefde B was vermoord, zou dat misschien een aanklacht kunnen opleveren van dood door schuld of schuldig aan het feit iemand met opzet te hebben aangezet om zich lichamelijk letsel toe te brengen met de dood als gevolg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil even reageren op Anneliez. Op 25 oktober 2011 werd de politie schuldig bevonden aan door benzinedieven veroorzaakt ongeluk met de dood tot gevolg omdat zij (de politie)opzettelijk een filefuik had gemaakt.
Jouw stelling lijkt dus niet te kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gerard, dan moet je die reactie bij de vraag van Anneliez plaatsen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is toch wat anders gerard, de politie moet bij ELKE achtervolging de afweging maken of het niet te gevaarlijk is om door te gaan en die afweging was hier niet goed gemaakt.

Het beste antwoord

Nee. Lijkt me niet. Dan zou je verantwoordelijk zijn voor alles wat er gebeurt nadat jij iets gedaan hebt.
B.v. ik veroorzaak een file waardoor jij niet optijd op je werk komt, en een belangrijke afspraak mist. Dan kun je mij niet roepen om in jouw plaats verantwoording af te leggen bij je baas.
of jij reed niet naar je afspraak maar naar huis. Door diezelfde file heb je het eten niet optijd klaar, en je zoon te laat op voetbaltraining. Ben ik daar verantwoordelijk voor?
Die moordenaar heeft die andere persoon vermoord, hij heeft niet persoon c aangezet tot zelfmoord
anneliez
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt niet verandwoordelijk gehouden worden voor de daden en acties van anderen. Tenzij de ander geen andere keus had, denk bijvoorbeeld aan chantage.

Bij eens zelfmoord kies de persoon hier zelf voor en heeft ook andere keuzes dan zichzelf van het leven te benemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch niet. Er moet causaal verband bestaan D moordenaar heeft C niet vermoord.
Als ik mijn auto in de prak rijd, wordt ook niet mijn buurvrouw op dat ongeluk aangesproken. Suicide doe je zelf.
De reactie van een derde op een moord of welke andere diepe schok dan ook kan niet leiden tot veroordeling van de eerdere moordenaar of welke andere juridische stap dan ook.
Moreel aansprakelijk zou te overwegen zijn maar ook dan is er juridisch niets aan te doen.
Alleen de moordenaarvan B kan eventueel voelen dat hem veel te verwijten valt. Dat is dan de last die hij zal moeten meedragen, zijn hele verdere leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de situatie zoals jij deze beschrijft niet.
Wel kan iemand als een gevaar voor de psychische gezondheid van een ander beschouwd worden.
Dus persoon a zou dan bepaald gedrag vertonen waardoor persoon b 'gek' wordt.
Dat is een reden om persoon a tijdelijk vast te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat jij het klein ziet, en vaak is dat ook zo. Iedereen wordt wel eens gek van een ander.
Toch is het wel een reden om iemand gedwongen gesloten op te nemen in een psychiatrische intelling;
Patient is een gevaar voor de psychische gezondheid van derden.
Het is daadwerkelijk een aanvink punt in de ibs formulieren. Het gaat dan uiteraard niet omdat je geluidsoverlast oid veroorzaakt...
In het algemeen is het zo dat als iemand een ander om het leven brengt, het te voorzien is dat naasten hierdoor psychisch leed zullen ondervinden. In zoverre is er wel een bepaalde (morele) verantwoordelijkheid. In Nederland geldt echter geen (civielrechtelijke) aansprakelijkheid voor immateriele schade die naasten lijden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Affectieschade

Dat in deze situatie te verwachten is dat naasten psychisch leed ondervinden, betekent nog niet dat ook de zelfmoord als zodanig te voorzien was. Dat moet toch meer worden gezien als een tragische vervolggebeurtenis (die op zichzelf ook weer tot psychisch leed van naasten zal lijden). De dader is in ieder geval niet aansprakelijk voor de zelfmoord in strafrechtelijke zin.