Kan je de wasmachine afvoer goed aansluiten met een lange slang, ipv met een buis?

Een kennis van mij gaat de wasmachine aansluiten op een plek waar geen aansluiting zit. Er moet dus een kraantje komen en een afvoer. Nu maak ik mij zorgen voer de afvoer. Hij wil de wasmachine slang zo aansluiten op de afvoer van de wasbak.
Ik zou het het liefst zien via zo'n grijze buis, omdat de slang van de wasmachine dan ook hoger dan de trommel zit.
Of maakt het niet uit? Zie tekening voor een beter beeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik dus ook bang voor, ik heb altijd al pech, dus geen goed idee dit dus.
capthavoc
11 jaar geleden
Waar zit de officieele aansluiting ? want ik vermoed dat deze afvoer waarschijnijk gewoon niet breed genoeg is en bovendien zou ik zeker niet de pijp omhoog werken maar op een lager punt aansluiten als het toch moet
nu blijft er water in de pijp staan
vraag me af of hij dat aankan
en dus komen er behoorlijk wat krachten op te staan en flink kans op lekkage of los schietende buis, niet prettig Een afwas machine gebruikt verhoudinggewijs maar weinig water dus dat is eigenlijk niet te vergelijken. lijkt me geen goed plan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is deze tekening je offerte? Hahaha wat een lachertje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is geen offerte. Dat staat ook nergens vermeld volgens mij.
Het is een tekening die door een kennis van mij is gemaakt om duidelijk te maken hoe hij het zou doen. Voor niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, omdat eronder staat zo sluiten WIJ ook vaatwassers aan.....succes, soms is goedkoop uiteindelijk duurkoop.....vergeet dan niet een waterstop te laten plaatsen door die vriend.....je verzekering keert niet uit anders....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben ook besloten om het niet zo te doen. We doen het op de ouderwetse, goede, veilige manier, zoals het hoort, en zoals ik het ook graag wou hebben. Hij zei dat dit veel sneller en gemakkelijker zou zijn. Maar dit is voor mij geen optie. Ik had mijn twijfels over de "slang"oplossing, vandaar dat ik hier ook een vraag over ging stellen. Ik dacht, laat ik voor de zekerheid anderen vragen om advies, voordat hij mij er van weet te overtuigen dat dit wel goed zit. Ik weet nu dat mijn gevoel goed was. En dat ik daar gewoon naar moet luisteren voortaan.

Antwoorden (4)

Het kan wel, maar is ontzettend KNULLIG!.

Als er toch een gat wordt gemaakt voor een slang, dan kan je er toch net zo goed een grijze PVC-pijp doorsteken...? Zoals ik het zie staat de wasmachine vrij en is er plek zat om een afvoeraansluiting te maken en een aanvoerwasmachinekraan. Die aanvoer voor het water moet je wel met een "wasmachinekraan" doen, die heeft een waterstop (komt je huis ook niet blank te staan, bij overdruk). Gewoon een T-tje, koper 15, en een fatsoenlijke aanvoerkraan maken en ernaast een fatsoenlijke afvoer met PVC.

Of andere prutser in dienst nemen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Klusje mag niet langer dan 3 kwartier duren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die wasmachinekraan is wel belangrijk. Als je huis blank komt te staan en er is schade dan keert de Verzekering gegarandeerd niet uit! Overigens moet de wasmachine, qua elelctriciteit op een aparte groep staan. Hier geldt hezelfde t.a.v. de Verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond het ook al zo knullig, maar dacht dat ik een zeur zou zijn als ik het anders zou willen. Ik wil het graag netjes en goed hebben. Ik heb altijd en overal pech mee, en zeker met zulke dingen, dan zal je zien dat het bij mij weer helemaal fout gaat.
Het is een kennis van me en het kost geen geld, maar het materiaal betaal ik wel. Hij hoopt geld en tijd te sparen waarschijnlijk door het met een slang te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de tip over de stroom, had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik wou wel graag een ander stopcontact erbij, maar zou het eerst zo laten. Het komt in de keuken te staan, ik heb de koelkast ook op dat geaarde stopcontact.
Dat is geen enkel probleem als u maar niet kleiner gaat in diameter.
Het is evenwel beter één slang vanaf de pomp want elke koppeling is weeral een beetje meer weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de vraag of het zo kan: Ja het kan wel. Maar je zult er niet lang plezier van hebben.
Er zal altijd water in de slang blijven staan. In combinatie met wasmiddelen en stofvezels uit de kleding slibt de slang binnen afzienbare tijd dicht. Het is beter een aflopende buis naar de afvoer te maken. Het probleem is dus niet de hoogte waarnaar gepompt moet worden, maar de manier hoe slang ligt. Daarnaast is de slang ook te dun en zal sowieso gauw dichtslibben zolang er water in kan blijven staan.
Verder dient de wasmachine op een eigen elektrogroep te zitten met een eigen aardlek.
Al met al zou ik de wasmachine niet graag alleen laten op deze manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had zelf grote twijfels maar dacht echt dat ik als moeilijk mens bestempeld zou worden. Ik ben blij dat ik nu bevestiging heb gekregen. Bedankt.
Zou kunnen met een sanibroyeur er achter denk ik. Een pomp die het water afzuigt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, maar ik ga geen hoge kosten uitgeven daarvoor, want als het niet kan dan gaat de machine weer naar boven, daar zit een aansluiting.
Het leek me handiger om dat ding beneden in de keuken te plaatsen, dan kan ik meteen de tuin in en de was op de lijn hangen. Plus ik hoef geen mensen te zoeken die dat zware ding naar boven willen brengen, én nog een voordeel, ik heb extra ruimte in de badkamer.