Naar wie gaat je eigen vermogen als je geen kinderen of partner hebt?

Stel ik kom je overlijden en ik heb een eigen vermogen maar ik heb niet laten vastleggen wie wat gaat. Waar gaat mijn eigen vermogen dan automatisch heen? Er vanuit gaande dat ik geen partner of kind heb maar nog wel een moeder en broertje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Goeie vraag, + daarvoor.
Ben ik benieuwd wie er erft als er helemaal geen verwanten zijn, krijgt de overheid dan alles?

Het beste antwoord

"Als er geen testament is opgesteld, bepaalt het Burgerlijk Wetboek volledig wie uw erfgenamen zijn en de verdeling van de erfenis. Wie dat zijn en wat hiervan de gevolgen zijn, wordt hier uitgelegd. Wilt u het anders geregeld hebben, dan moet u testament laten opgesteld. Met een testament kunt u mensen onterven of juist extra geld en goederen nalaten. Met een goed testament voorkomt u een conflict bij de erfenis.

Als er geen testament is, erven volgens het Burgerlijk Wetboek de echtgenoot, een geregistreerd partner of de bloedverwanten van de overledene volgens de wettelijke verdeling. Ook de bloedverwanten erven volgens de wettelijke verdeling.
Daarbij wordt onder bloedverwanten verstaan, de ouders, de grootouders, kinderen, kleinkinderen, broers, zusters, kinderen van broers of zusters en de verdere vertakkingen in de directe bloedlijn van de erflater.

De aanverwanten zijn de niet bloedverwanten van de erflater. We bedoelen dan de eventuele stiefkinderen, schoondochters, zwagers en zo verder. Zij erven bij het ontbreken van een testament niet. "

http://www.leerwiki.nl/Wie_erft_bij_erfenis_zonder_testament
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dan gaat het naar je moeder

Toegevoegd na 7 minuten:
en naar je broer voor gelijke delen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moeder erft minimaal een kwart, indien je maar 1 broer hebt, erft die de helft en je moeder de andere helft, daarna gaat het recht naar de dichtbijstaande graat in de familie.