Hoelang onthoud je de stof die je leert in de 5e klas van het VWO?

Hoelang heb ik iets aan wat ik nu leer? Of is dat voor alle vakken verschillend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Wat jezelf interessant en boeiend vondt, onthoud je tot het einde van je leven, de rest is de volgende dag of weken weggeselecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort bondig en handig, bedankt

Andere antwoorden (11)

Dat is persoons en onderwerp gebonden. Ik ken mensen die op hun 50-e nog spul van hun voortgezet onderwijs konden citeren. Ik zelf heb vooral denkwijzes onthouden, en droge kennis vrij weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan jezelf, sommige mensen onthouden nu eenmaal meer dan anderen.
Er zijn zelfs mensen die álles wat ze ooit gezien, gehoord en meegemaakt hebben onthouden!
En wat ook een belangrijke factor is, is hoevaak je de geleerde informatie toepast in je leven.
Als jij bijvoorbeeld constant negens en tienen haalt voor Frans, maar na je schooltijd geen woord Frans meer hoort, spreekt of leest, dan ben je al heel snel kwijt wat je geleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van wat je je verdere leven gaat doen.
Wordt je leraar geschiedenis zal je veel van de geschiedenis die je nu geleerd hebt onthouden doordat je het vaak gebruikt. Waarschijnlijk zal de kennis van wiskunde wel wegzakken, maar wel blijft er een basis over waarop je terug kan grijpen.
En zoals Jelle zegt is het ook persoonlijk, de een kan goed dingen onthouden de ander zal het sneller vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest van geschiedenis weet ik niet meer, een dialoog in het duits die ik in m'n hoofd heb gestampt kan ik nog bijna exact opzeggen.

Ik denk dat het er om gaat dat je de dingen die je belangrijk vindt onthoudt.

Ik vond bijvoorbeeld natuurkunde altijd een boeiend vak, ik zou niet meer uit m'n hoofd weten wat de formule is voor warmte overdracht maar ik kan 'm wel opzoeken en gebruiken. Ik kan wel precies beschrijven hoe een elektro motor werkt, maar de formule voor weerstand bij parallelle schakelingen weet ik niet meer precies.

Het gaat er om dat je snapt hoe dingen werken, je hoeft niet elk feitje of elke formule te kennen, als je maar snapt hoe je ze moet gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. de duitse dialoog vind ik niet belangrijk maar had ik op een bandje bij het boek duits en heb ik minstens 50 keer geluisterd om deze precies goed in de klas te kunnen opzeggen. (stampen/herhalen werkt dus wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verschilt per persoon, per vak en per leraar
ik weet van somige leraren nog heel veel omdat ze heel boeiend konden vertellen.
van somige dingen weet ik nisk meer ook omdat ik het niet interesant vond
maar somige dingen zul je je leven lang bij blijven. en andere dingen mischien maar een paar jaar.
14 jaar geleden
Alles wat je leerde blijf je onthouden, alles... Je kunt er niet altijd bij, bij die kennis, maar het gaat nooit verloren... Waarom kun je veel meer herinneren als je onder hypnose bent? Omdat alles goed opgeslagen wordt, je kunt er niet altijd en overal bij opnieuw... Spanning maakt dat je minder goed bij je kennis kunt... en andere factoren beïnvloeden dat proces, maar in principe leer je iets FOR LIFE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik puur naar mezelf kijk dan geldt het voor een aantal vakken/onderwerpen omdat ik die heel leuk vond en zeer interessant. Daarvan weet ik nog best veel en ik ben inmiddels 40. Sommige vakken die je niet leuk vond en ook tijdens je arbeidsperiode niet gebruikt zul je jezelf niet meer herinneren. Ik was bijvoorbeeld niet zo dol op scheikunde, daar moet je mij dus echt niets over vragen. Maar van algemene economie weet ik nog best veel, maar dat komt bijvoorbeeld ook omdat ik daar nog veel mee werk en daarom nog veel over lees.
Sommige vakken moest je vroeger ook enorm in je hoofd stampen, bijvoorbeeld de rijtjes van Duits; Mit, nach, bei, seit, von, zu, aus, auser, gegenuber, bis, entlang,.......
Die weet ik allemaal nog prima, ondanks het feit dat dit al langer dan 26 jaar geleden is.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf nu het moment bereikt dat met het helpen van de kinderen met huiswerk weer heel veel stof uit 5 en 6 VWO weer naar boven komt. Het blijft lang op de achtergrond aanwezig (vooral als je aanleg hebt op bepaalde vlakken) maar niet altijd paraat. Het komt weer terug als je je er weer even in verdiept.

Als een bepaald vak je uiteindelijke carriere wordt blijft de stof natuurlijk langer hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig is dat ik geen wonder was in biologie, maar wel perfect fotosynthese kan beschrijven waardoor ik door logisch nadenken het global warming theorie kan ontkrachten.

Dit is mij echter zo goed ingestampt dat ik het voorlopig ook niet zal vergeten.

Maar meeste ben ik kwijt.

Maar logisch nadenken over bepaalde zaken lukt mij juist wel beter.

Dus interesse, denkvermogen spelen hier parten en is dus verschillend per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu dertig, en heb dagelijks nog plezier van de kennis uit o.a. 5 vwo. Overigens ook van de kennis uit 1, 2, 3, 4, en 6 vwo.

Dat geldt zelfs voor dingen waarvan je verwacht dat je ze nóóit meer zal gebruiken. Laatst had ik voor een klant informatie van een Roemeense website nodig. Die geheel in het Roemeens was. En nee, ik heb nooit Roemeens geleerd.

Maar wat bleek? Roemeens lijkt zo op Latijn, dat ik het vrijwel probleemloos kon lezen! Dat is toch echt een voordeel van de lessen Latijn die ik nooit had kunnen voorzien.

Denk dus niet te snel 'daar doe ik nooit meer wat mee', dat zou je namelijk wel eens kunnen verbazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meemaakt en leert in je leven krijgt een plaats in je geheugen. Wat je nog vaak gebruikt zit in een soort 'werkgeheugen' en is makkelijk te bereiken. Datgene wat lang niet gebruikt is, zit iets zorgvuldiger opgeborgen. Als je dat weer wilt gebruiken, moet je soms iets langer zoeken (nadenken), maar is wel degelijk nog aanwezig.

Ik ben inmiddels 50+, maar kan nog steeds het rijtje van bijv. de voorzetsels die in het Duits de derde naamval krijgen 'mit, nach, bei, seit, von, zu, aus, ausser, entgegen, gegenuber' zonder haperen opdreunen. Omdat deze er ingestampt zijn, evenals de tafels van vermenigvuldigen, gaat dit makkelijk.
Hoe beter je de stof eigen gemaakt hebt, des te makkelijker herinner je het later weer.
Maar ook iets dat je slechts één keer gelezen hebt, weet je je meestal te herinneren. Als ik een boek lees dat ik al een keer gelezen heb, weet ik me niet alle details meer te herinneren, maar heb ik wel punten van herkenning.

Wat je goed leert, kun je je hele leven profijt van hebben. Soms moet je je geheugen even 'opfrissen', maar de kennis blijft aanwezig.