Waarom hangen op sommige kruisingen stoplichten over de weg voor links en rechtsaf alleen hoog en bij andere kruisingen zowel hoog en laag?

Dit vroeg mijn dochter van 9 zich af en ik ben er op gaan letten en ik kan het niet verklaren. Ben benieuwd of er reacties komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Als ze hoog hangen is dat alleen voor het autoverkeer, de weg voor fietsers en voetgangers heeft een berm tussen de autoweg. Bij kruisngen waar ze zowel hoog als laag hangen, bestaat die scheiding niet (met name in steden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal aan de afstand liggen van de stopstreep tot waar de verkeerslichten boven hangen. Hoe groter die is hoe minder je ook een laag verkeerslicht nodig hebt. Verder kan het te maken hebben met de stand van de zon. Als je naar het noorden kijkt zal de zon nooit achter die verkeerslichten komen dus heb je ook geen tweede licht nodig.

Verder is het soms gewoon een keuze omdat het goedkoper is maar soms ook gewoon een kwestie van wel of geen ruimte daarvoor.