Waarom zijn er soms heel veel wolken en regent het niet, en waarom zijn er soms weinig wolken aan de hemel en regent het wel?

Soms zie je dat er echt veel bewolking is (uiteraard loodrecht boven je), en dat de hemel praktisch zwart ziet van de zware bewolking, maar dan regent het niet...
En soms zie je dan dat de er bijna geen wolken zijn en een heel lichte bewolking er voor kan zorgen dat het wel regent?

Mijn redenering: hoe donkerder de wolken, hoe meer regen, maar dit klopt blijkbaar niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Poet
9 jaar geleden
Een wolk bestaat uit een heleboel kleine druppeltjes die zó klein zijn dat te licht zijn dat ze blijven zweven. Als druppels elkaar raken plakken ze samen. Als dat vaak genoeg gebeurt dan worden ze zo zwaar dat ze naar beneden vallen: regen. Ik zie niet zo snel welke factoren de intensiteit hiervan bepalen. Het ligt voor de hand dat de kleine druppeltjes elkaar vaker raken naarmate de dichtheid daarvan in de lucht groter is en naarmate er meer turbulentie in de wolk zit. Verder zullen de druppels groot genoeg moeten zijn om de opwaartse wind te trotseren. De sterkte daarvan zal dus ook bepalend zijn voor de vraag of ze groot genoeg kunnen worden.

Antwoorden (1)

Het ligt er niet aan hoeveel wolken er zijn maar hoe groot de wolken zijn, grote wolken bevatten ook meer druppels dan kleinere, dus als je veel wolken ziet dan kunnen het ook kleine vele wolken zijn maar waar waarschijnlijk heel weinig druppels uit komen.