mogen er ook landen buiten europa toetreden in de europese unie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ja, dat is al gebeurd met Cyprus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cyprus ligt in Europa vriend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cyprus behoort geografisch gezien tot het Aziatische continent, maar om politieke en culturele redenen wordt het soms ook tot Europa gerekend. Cyprus is sinds 2004 lid van de Europese Unie. vriend

Antwoorden (3)

Officieel is dat dacht ik niet vastgelegd, maar de kans daarop is erg klein. De huidige lidstaten moeten namelijk instemmen met een nieuw lid en als dat niet gelegen ligt op continentaal Europa dan zal dat echt niet snel gebeuren. Vermoedelijk zal de EU niet zo veel meer nieuwe landen opnemen, de Balkan staten zullen vermoedelijk allemaal nog lid worden, maar dat zijn er nog 5/6 misschien daarnaast nog Noorwegen en Zwitserland (in theorie dan). Maar als de EU landen nu allemaal het verdrag van Lisabon willen veranderen en daarmee Australië toelaten (om maar een raar voorbeeld te geven), dan zou dat in theorie kunnen. Maar de kans daarop is vrijwel nihil, want dan zouden alle landen daarmee moeten instemmen (ook de nationale parlementen en etc.).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geografisch gezien kunnen delen van landen buiten Europa vallen maar toch in de Europese Unie zitten. Cyprus is lid van de Eu maar ligt geografisch in Azie.

Als Turkije bv dat deels in Azie en deels in Europa ligt wordt toegelaten tot de Europese Unie dan ligt dus nog een deel van Azie in de EU.

Verder heeft een aantal lidstaten overzeese gebiedsdelen die geografische gezien niet in Europa liggen maar die wel onder de Europese Unie vallen en waarop de Europese verdragen volledig van toepassing zijn. Dit zijn:
de Franse overzeese departementen: Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Réunion
Saint-Martin (behoort ook tot Frankrijk, maar is geen departement)
de Azoren en Madeira (Portugal)
de Canarische Eilanden (Spanje)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie lid kan worden van de EU ligt vastgelegd in Artikel 49 van het EU-verdrag: "Elke Europese staat die de in artikel 6, lid 1i, genoemde beginselen in acht neemt, kan verzoeken lid te worden van de Unie."
Het lijkt erop dat het lidmaatschap alleen voorbehouden is aan landen die op het Europese continent liggen, maar zoals altijd zijn er weer uitzonderingen, zoals de Ultraperifere Regio's, die onderdeel zijn van een Europees land, maar op een ander werelddeel liggen. Verder is het Aziatische land Cyprus al lid van de EU, lopen er sinds 2005 onderhandelingen met het (deels Europese en deels Aziatische) Turkije, en in 2009 heeft het Noord-Amerikaanse land IJsland een verzoek gedaan om lid te worden. De definitie van wat een Europees land is, is dus enigszins rekbaar.