Buitenlands bedrijf vraagt om kopie rijbewijs/paspoort. Kunnen ze met een rijbewijs fraude plegen?

Ik wil graag iets bestellen vanuit het buitenland. Nu vragen ze ivm fraude om een foto van mijn rijbewijs. Is dit verstandig? Of kan ik gewoon mijn handtekening blurren zodat ze er niks mee kunnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Identiteitsfraude ligt met dit soort dingen altijd op de loer. Op deze site van de rijksoverheid staat tips hoe je dit kan voorkomen.

Het belangrijkste stukje:

Hoe voorkomt u fraude met een kopie?
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom dit nodig is. Registratie van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer is meestal voldoende. Bijvoorbeeld: ‘Paspoort, NWLFR3706.’ Geeft u een kopie af? Help dan misbruik te voorkomen.

Schrijf op de kopie:

Dat het een kopie is.
Voor wie of welk product de kopie bedoeld is.
De datum waarop u de kopie afgeeft.
Streep uw burgerservicenummer door; in het document, maar ook in de strook nummers onderaan. Organisaties en bedrijven mogen het burgerservicenummer alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bank of zorgverleners, zoals uw huisarts, apotheek en zorgverzekering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak NOOIT een kopie van identiteitskaart of rijbewijs en sta dit ook NOOIT toe!

Je mag op de kopie schrijven en schrappen wat je wilt. Van zodra je een kopie hebt gemaakt zit er een (tijdelijke) digitale kopie in het geheugen van het apparaat waarmee je deze kopieeractie uitvoert. Je weet NOOIT wie er toegang heeft tot het geheugen van dit apparaat.

Voorbeeld: een kantoor van om het even wat vraagt om een kopie van je identiteitsbewijs. De medewerker die de kopie maakt markeert je kopie braafjes. De volgende medewerker die de kopieermachine gebruikt vraagt de laatst gemaakte kopie op en print deze uit. Ziezo, daar bestaat je ongemarkeerde kopie.

Voorbeeld 2: je vermijd bovenstaand scenario door zelf thuis je rijbewijs in te scannen en bewerkt dit bestand zelf. De ontvanger van dit bestand is echter vaak nog in staat de oorspronkelijke informatie tevoorschijn te halen (denk aan de bekende personen die gephotoshopte naaktfoto's op sociale media plaatsen, de oorspronkelijke foto's (waarop meer te zien is) zijn inmiddels vaker verspreid).

Kortom: om het even hoe je een kopie maakt van je identiteitsdocumenten: het staat gelijk aan vragen om identiteitsfraude!