Stage in vakantie inhalen terwijl ik overuren maak. Mag dat?

Ik loop sinds september tot volgend jaar september stage bij kinderdagverblijf. In mijn contract staat dat ik 18 uur per week stage moet lopen maar ik loop 19.5 per week. Ik heb het met mijn stage begeleidster besproken omdat ik overuren maak en ze wilt mij 1 dag vrij per 1 periode geven (periode van 10 weken). Vorig week ben ik voor het eerst enorm ziek geworden waardoor ik 2 dagen niet aanwezig kon zijn op mijn stage en ik moet die 2 dagen in komen halen in mijn vakantie.
Ik had gevraagd of ik die overuren die ik maak niet kan gebruiken als mijn absentie uren. Dat mocht dus niet omdat ze het gemeen vond voor andere stagaires die wel in moeten halen. Ik vind hun gang van zaken een beetje apart want zoals boven vermeld mag ik wel dagje vrij hebben maar dezelfde overuren niet mag gebruiden voor mijn zieke dagen.
Ik vraag me af wat jullie ervan vinden en wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen mening over wat formeel mag en niet qua uren, maar je vraagt ook wat anderen in jouw situatie zouden doen. Welnu, ik ken jouw situatie niet, maar ik zou me er persoonlijk niet druk om maken, omdat ik zou denken dat het goed en belangrijk is om stage te lopen. Daarnaast kan het niet zo verstandig zijn om meteen op je strepen te gaan staan wat het aantal gewerkte uren betreft, omdat dit werkgevers kan afschrikken en daarom in de toekomst als je een baan zoekt in deze sector tegen je zou kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uhramon, helemaal mee eens en DeniaELA, welcome in the real life!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind het belachelijk! In the real world zoals dat hierboven zo mooi gezegd word, hoef je geen uren in te halen als je ziek bent. Dan krijg je gewoon doorbetaald totdat je weer beter bent. Over toekomstige werkgevers zou ik me niet druk maken, je moet ruim een jaar stage lopen daarna is iedereen al vergeten wat er in week 5 gebeurd is. Ik zou zeggen dat ik die uren niet ga inhalen, ze verrekenen het maar met de overuren. (Krijg je trouwens betaald?)

Antwoorden (2)

Mogelijks heeft die manier van oplossen iets te maken met de specifieke regeling hieromtrent in de collectieve arbeidsovereenkomst.

Het plaatje moet kloppen.
Als je ziek bent dan zit dat voor de werkgever zowel juridisch als financieel anders in elkaar dan wanneer je verlof of overuren opneemt.

Maar weet je, wat belet jou om dat heel rustig en beleefd doch per direct aan de bevoegde personen ter plekke te vragen?
Zeg gewoon dat jij deze regeling niet helemaal begrijpt en dat zullen zijn dan ook wel begrijpen dat jij een woordje uitleg wenst.

Op deze manier bouw je ook spanning af in plaats van op en dat scheelt héél véél in het gevoel waarmee je nadien weer aan de slag gaat.

Gewoon doen hoor, je al versteld staan hoeveel verschil dit voor jouw welzijn maakt ;-)

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je overuren niet mag gebruiken om ziekteuren mee te compenseren, vind ik normaal. Ziek is ziek en als je ziek bent loop je geen stage. Zou je een 'gewone' werknemer zijn en ziek worden, dan zou ook niets veranderen aan overuren die je al had. En aangezien stage bedoeld is om de beroepspraktijk te oefenen, vind ik dit dus niet vreemd.

Werken in een vakantie om ziekteuren in te halen? Nee, lijkt me ook niet wenselijk.

Het enige wat voor mij zou tellen is of het minimum aan verplichte stageuren zou worden gehaald, die 18 uur dus. Als je ziek bent, stopt het tellen van de uren.

Even rekenen: over 10 weken gerekend zou je normaal 180 uur stage moeten lopen.
Nu heb je niet geschreven hoeveel dagen je per week stage loopt maar ik tel voor het gemak 3 dagen van 6 uur want dit is 18. Je werkt echter 19,5 uur per week dus in mijn voorbeeld 3 x 6,5. Over 10 weken heb je dan stage gelopen: (29 dagen x 6,5 uur want 1 dag vrij) = 188,5 uur. Terwijl 180 uren voldoende was over een periode van 10 weken.

Nou kan de urenverdeling anders liggen maar hoe je ook rekent: je hebt (zelfs met die ene dag vrij over een periode van 10 weken) nog ruim genoeg stageuren over om 1 dag ziekte in een periode van 10 weken niet te hoeven 'inhalen', als je verder niet ziek of anderszins afwezig bent geweest.

Als je in het verleden steeds 19,5 uur stage hebt gelopen per week dan heb je m.i. genoeg uren extra stage gelopen om helemaal niets te hoeven inhalen.

Het minimum aantal stageuren over de hele periode zal in de stageovereenkomst staan. Als je dat aantal maar haalt, rekening houdend met vakanties. En dat doen scholen bij de urenberekening voor de stage. Vraag dit bij twijfel aan de stagebegeleider van school.
Computoon