Nu al tijdje last van kokhalsneigingen maar niet misselijk, wat kan dit zijn?

Last van kokhalsneigingen, soms ook echt beetje braaksel wat er uit komt. Maar niet misselijk. Duurt nu best wel al een tijdje.. Had het laatst zelfs op me werk, niet echt chill.. Ook gebeurt het op willekeurige momenten van de dag, maar soms ook als mensen over vet eten praten of ik iets ruik of zie komen die kokhalsneigingen weer opzetten
Soms heb ik de laatste tijd last van opgeblazen gevoel in me buik, weinig eetlust.. Durf niet zo goed naar de dokter, altijd al beetje bang geweest..
Iemand hier ervaring mee ofiets??
Groetjess

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
11.9K
Ritsuka
3 jaar geleden
Je bent een vrouw volgens je profiel, al een zwangerschapstest gedaan?
Waarom wil je niet naar de arts, die kan je helpen om er vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt, ben een vrouw ja. Die heb ik indd gedaan vorige maand ofiets, en die was negatief.
Heb dit al best een tijd(denk echt al dik een half jaar), dus denk sowieso niet dat het een zwangerschap is.

Antwoorden (2)

Lijkt toch op verschijnselen van wat stress. De maag en darmen protesteren door wat seintjes vanuit de hersenen en dat kan heel vaak psychisch zijn. Ook als je dingen ruikt, hoort of ziet kan dat prikkels geven en spanning natuurlijk helemaal.
Het is zo'n beetje "Ik voel me niet zo lekker en weet niet hoe het komt". TOCH een reden om eens met de HUISARTS te praten. Voor hem/haar ben je echt niet de eerste die met zo iets komt. Je zult iets kalmerends krijgen of iets voor de maag.
Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie snelle reactie..
Het is indd een beetje dat voel me niet echt lekker, maar niet echt een idee hoe het komt..
Ook heb ik af en toe dagen dat ik dunne ontlasting hebt.
Zou dit echt uit stress kunnen voortkomen??
Ben altijd al slechte eter geweest, periodes dat ik weinig eetlust heb en dat soort dingen..
Toch maar eens naar de huisarts dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JR
Ook de dunne ontlasting kan er mee te maken hebben. Laat je een keer onderzoeken door de huisarts.
Kokhalzen is een natuurlijke reflex van het lichaam dat ervoor zorgt dat je niet gaat stikken. Hoewel kokhalzen je eigenlijk beschermt, kan het in sommige gevallen erg vervelend zijn en samengaan met symptomen als angst, zenuwachtigheid en braakneigingen. Je kan je draaierig en misselijk voelen en het gevoel hebben dat je gaat stikken.
Een minder directe oorzaak waardoor je moet gaan kokhalzen is bij het zien van voedsel dat je ooit een spijsverteringsprobleem heeft bezorgd. Als je ooit erg ziek bent geworden door een bepaalde soort voedsel, bijvoorbeeld zeer vet eten, dan kan het zijn dat je hier nog lange tijd psychologisch last van hebt. Je gaat dan kokhalzen alleen al bij het zien van het eten, ook al voel je je op dat moment niet ziek.

Wat zou kunnen helpen als je weer de neiging voelt is een aantal keer diep ademhalen om weer wat tot rust te komen.
Vanzelfsprekend zou het een moedige stap zijn de huisarts te bezoeken om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
SimonV