Geven zonnepanelen hinderlijke reflectie?

Ik wil zonnepanelen laten plaatsen op het platte dak van mijn aanbouw (op het zuiden). Ik vraag me alleen af of mijn achterburen (die ongeveer 20 meter achter mij wonen) last zouden kunnen hebben van de reflectie van die panelen. De achterburen wonen in een huis met 1 verdieping, de panelen komen op ongeveer gelijke hoogte als hun bovenverdieping.

Dat ze het misschien niet mooi vinden, vind ik minder belangrijk, ik kijk ook tegen wat minder mooie schotelantennes aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
12.6K

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat als er sprake zal zijn van hinderlijke reflectie voor je buren, dat bepaald niet steeds van lange duur zal zijn. De zon is steeds in beweging, en het zal ook afhangen van de tijd van het jaar. M.a.w. ik denk niet dat buren het zo vreselijk vinden, om zo nu en dan een half uurtje hiermee geconfronteerd te worden. En het hangt er natuurlijk ook maar vanaf hoe de situatie is. Kijken je buren b.v. vanaf hun balkon naar jouw panelen? Als ze alleen in de tuin in de zon zitten, hebben ze nergens last van.

Ik raad je aan eens wat te googelen op "zonnepanelen", "reflectie" en "coating". Je zult dan lezen dat bepaalde coatings de reflectie verminderen, afhankelijk van de kleur van de coating.

Wat het nog interessanter kan maken is, dat je weliswaar op sommige sites kunt lezen, dat zo'n coating de opbrengst vermindert, maar ook dat sommige coatings juist 20 tot 30% meer rendement opleveren. In dat geval zou je 2 vliegen in één klap kunnen slaan: èn weinig tot geen hinder voor je buren, èn een beter rendement.

Verder zou je natuurlijk ook het risico kunnen nemen. De kans dat er sprake is van hinderlijke reflectie, èn dat je buren dat onoverkomelijk vinden is niet zo heel erg groot. Is dat toch het geval, dan kun je alsnog besluiten een coating aan te laten brengen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wij hebben overburen gehad die ook zonnepanelen op het dak hadden,
wij woonden ongeveer 15 meter van hun af, maar ik heb er nooit last van gehad, ook niet als ik boven was in ons huis.
13 jaar geleden
Ja!!! Mijn achterburen hebben ze op het dak geplaatst en als de zon er op een bepaalde manier op schijnt, dan word je bij mij beneden stekeblind als je er naar kijkt.
Het is niet voor urenlang, maar die periode is vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reflectie kan optreden.
om het uit te proberen plaats je een (oude) spiegel daar waar je de zonnepanelen in gedachte hebt. zet de spiegel onder dezelfde hoek als de zonnepanelen geplaatst zouden worden.
nu kun je eenvoudig controleren op (hinderlijke) reflectie, met in je achterhoofd dat zonnepanelen geen spiegel zijn en dus altijd minder reflectie zullen geven.