hoe werkt een "alford pleidooi" in amerika ?

in het strafrechtelijk systeem van amerika bestaat zoiets als een "alford pleidooi".
wat is het nut van zo'n pleidooi, is het een fout van het systeem, en hoe wordt het ingepast in dat strafrechtsysteem ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.1K
Antoni
11 jaar geleden
Deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Alford_plea geeft al heel veel informatie.

Het beste antwoord

Een Alford plea is de Amerikaanse term.
De naam komt van Henry Alford

De verdachte geeft niet toe dat ie het gedaan heeft en zegt dus onschuldig te zijn.
Maar hij geeft toe dat er voldoende bewijs bestaan waarmee de aanklager een jury kan overtuigen dat ie het gedaan heeft.
Anders gezegd:
Hun onschuld wordt erkend maar zij moeten erkennen dat er voldoende geloofwaardig bewijsmateriaal voorhanden was zodat het niet verwijtbaar is dat ze schuldig werden bevonden.
Anders gezegd: "een pleidooi van schuldig met een protest van onschuld".

Als ie dat zegt dan kan het gerechtshof diegene schuldig verklaren en hem/haar de straf geven die daarbij hoort.

En als justitie het later fout blijkt gehad te hebben, dan is er geen recht op schadevergoeding ofzo.

Maar..........
Amerika bestaat niet.
Hoe het ingepast wordt in het strafrechtsysteem:
In sommige staten gaat met er zo mee om, als bovenstaand. Dat ziet men dus daar als "het nut" van zo'n pleidooi.
Maar in andere staten van Amerika, zoals Massachusetts, is zo'n pleidooi van "voldoend aantoonbaar bewijs", zonder schuldbekentenis, juist een reden om de zaak aan te houden.