Zie de foto ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WE LIGGEN net op een aardplaat, daarom vinden er bijna/nooit aardbevingen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
haha, leuke :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas op met humor :-) wordt vaak niet gewaardeerd +
nederland drijft doordat de zuurstofatomen in het zand reageren op de waterstofmoLoculen in het water wat de zuurstofmoloculen opduwt en nl op ze plek houdt..basis natuurkunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een levendige fantasie heb jij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nederland op zijn plek houdt????? zitten wij niet meer vast, aan het vaste land dan?????
In het noorden is het veel klei, in het zuiden löss, etc. Google een atlas kaart met bodemtypes voor exactere info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag is niet; "welke grondsoorten kennen we in nederland"
De aardplaat waarop Nederland ligt bestaat uit relatief dikke lichte rots die sial (silicium, aluminium) genoemd. Deze drijft op de mantelmassa, die uit zwaardere rots bestaat. Het sial kun je zien als een ijsberg, die voor het grootste gedeelte onder water zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een mooie website voor je gevonden, waar je zelf een dwarsdoorsnede van Nederland kunt maken en vanalles kunt leren over de ondergrond van Nederland.

Maar als je kijkt naar het bovenste laagje, dan kun je zeggen dat het hele westen van Nederland bestaat uit klei en veen, met op de plaatsen waar de rivieren stromen, brede zandbanen.

Als je meer naar het zuidoosten gaat, bestaat Nederland helemaal uit zand. In het uiterste zuiden heb je ook nog loss (in Limburg). De ondergrond van Nederland bestaat bijna helemaal uit zand dat hier door de rivieren is afgezet (Nederland is eigenlijk een grote rivierdelta, met uitzondering van een klein puntje Limburg en een klein stukje achterhoek), en daaronder bevindt zich allerlei verschillend gesteente dat in verschillende geologische tijden gevormd is.
En als je dan nog dieper naar beneden gaat, kom je bij vloeibaar gesteente. Maar dan zit je al heel diep.

Land drijft niet op water, dat gebeurt alleen in kindersprookjes van schildpadden met eilanden op hun rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proessttt..... maar wel duidelijk uitgelegd +je
nederland is noordpool of zuidpool en drijft dus niet op de zee.

geen een land drijft op een zee, ook een eiland niet (hier zit zand onder)

wij leven dus op de vast boden ook wel aardkorst genoemd. deze grenst aan de zee.

voor meer info zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
nederland is GEEN noordpool of zuidpool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook de zuidpool niet : dat is ook land
eerst een laag dek zand dat is afgezet door de rivieren en daaronder rotsen en daar zitten ook scheuren in en daardoor krijgen wij aardbevingen in limburg want daar is de zand laag het dunst