De aarde is rond, hoe rond is mijn huis dan?

De aarde is rond, en mijn huis staat op de ronde aarde, hoe krom (rond) staat mijn huis dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat is afhankelijk van de breedte of lengte van je huis en de omtrek van de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks staat krom, het is de illusie dat het krom staat. Recht is daarentegen ook maar een illusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik even voor je uitgerekend. Stel dat je huis een kubus is met ribbe r. De vloer is een raakvlak aan de aardbol. De muren zweven dan een eindje boven de grond. Die afstand noemen we a. Hoe groot is a?
Ik kom op a=0.5rsin(2,25r.10^-6).
Bij een kubus met ribben van 10m kom je dan uit op 2 micrometer. Ter vergelijking: je haar is 80 micrometer dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis is op een fundering gebouwd die waterpas staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde is zo groot dat het kleine stukje waar jou huis opstaat plat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag moet ik zeggen.

De aarde is zo groot dat de kromming over de afmetingen van een huis (zeg 10 x 6 meter) onmeetbaar klein is tov van de natuurlijke variaties in de hoogte van de toplaag van de aarde.

Een huis in de alpen bijv staat SCHEEF als ze er niet kunstmatig iets aan doen, het scheve is veel dominanter aanwezig dan de kromming.

Een huis bijv in zuis-holland dat voor een groot deel ONDER de waterspiegel ligt zou in theorie ook "bol" kunnen staan want hij staat toch op een soort "kunstmatige" bodem.

Maar het blijft een leuke vraag

Toegevoegd na 56 seconden:
nou ja: zuis is natuurlijk zuid