Eigenlijk vraag je je af wat de massa is van de Aarde.
Gewicht en massa betekenen eigenlijk niet het zelfde. Beeld je gewoon in dat je op een weegschaal staat in een lift. Wanneer denk je dat de weegschaal het hoogste getal gaat aangeven? Omhoog of omlaag? Wanneer de lift omhoogschiet, treedt er een versnelling op. Je gaat meer druk uitoefenen op de weegschaal. Het gevolg is dat je meer weegt. Schiet de lift omlaag (weer een versnelling), dan wordt je eigenlijk een beetje van de grond gelicht. Je weegt plots iets minder. Je gewicht verandert constant in de lift, maar is je massa veranderd?
Denk ook aan de ruimtevaarders die in gewichtsloze toestand rondzweven in de ruimte. Hun massa is nog steeds hetzelfde, maar op die massa wordt er geen zwaartekracht meer uitgeoefend. Als zij op de weegschaal zouden gaan staan in de ruimte, zouden ze niets wegen.
Dat is de theorie!
Nu de Aarde. Hoe bepalen we de massa? De massa is het product van het volume en van de dichtheid van het materiaal. Dus we moeten het volume en de gemiddelde dichtheid van de Aarde kennen.
De gemiddelde dichtheid van de Aarde is ongeveer 5,5 gram per kubieke centimeter (g/cm3).
En nu het volume: dat kan je zelf uitrekenen als je weet dat de Aarde een bol is met een straal van ongeveer 6371 km. Uiteindelijk kom je aan een volume van ongeveer 1.000.000.000.000 kubieke kilometer (km3) of 1 biljoen kubieke kilometer.
Als je beide nu vermenigvuldigt (rekening houdend met de eenheden!) kom je aan een massa van bijna 6000 triljard kilogram, dat is een 6 gevolgd door 24 nullen: 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus 6 miljoen triljard gram , dat is best veel vind ik
Dit vind ik eigelijk een onmogelijke vraag dit kan je natuurlijk niet exact zeggen elke paar seconden gaat er wel iemand dood of er komt een nieuw babytje. Dit zou je natuurlijk niet kunnen bijhouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook al gezegt dat de aarde zou ''kunnen instorten''
over een paar miljard/miljoen jaar omdat er teveel mensen op de aarde leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen dieren en dingen worden niet mee getelt.