In welke plaats op de wereld heb je een tijdsverschil van 24 uur tussen het oosten en het westen van die plaats?

Naar het oosten toe gaat de tijd vooruit en naar het westen toe gaan we terug in de tijd. En omdat de aarde rond is zal beide tijden elkaar ergens botsen waar het verschil 24 uur is. Welke plaats is dat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

De internationale datumgrens is een imaginaire lijn die voor het merendeel op de 180e lengtegraad ligt. De lijn heeft uit praktische en politieke overwegingen een niet-rechte vorm om Rusland en enkele eilanden in de Grote Oceaan te ontwijken. De lijn ligt ongeveer aan de andere kant van de Aarde ten opzichte van de nulmeridiaan, die ook de meridiaan van Greenwich genoemd wordt.

Tot 1995 liep de internationale datumgrens dwars door Kiribati en deelde het eilandenrijk in twee delen. De bedrijven aan weerszijden van de datumlijn konden slechts met elkaar communiceren op de dagen dat het aan beide zijden een werkdag was. Later werd de lijn in het oosten rond de Line-Eilanden getrokken, zo verkreeg men een grote plooi in de grens naar het oosten, maar Kiribati lag geheel in één datum. Sindsdien begint elke nieuwe dag op het eiland Kiritimati vroeger dan waar ook ter wereld. Net voor 2000 trokken duizenden mensen naar het eiland, ook wel Christmas Island genoemd, om daar als eersten ter wereld de jaarwisseling naar het jaar 2000 te vieren.

Eind 2011 gaat Samoa verhuizen van oost naar west, waarbij 30 december 2011 overgeslagen wordt.