Wat doet de nieuwe vulkaan bij El Hierro?

Vlak naast het Canarische eiland El Hierro is een nieuwe vulkaan ontstaan. Vlak voor ik op vakantie ging hoorde ik daar veel over.

Nu vind ik nauwelijks nog informatie, behalve een lokaal blaadje waarin geëvacueerde omwonenden zeggen dat ze hopen dat die vulkaan zich snel ontwikkelt - dan zijn ze tenminste van de onzekerheid af. Maar dat blaadje is al meer dan een week oud.

Wat is op dit moment de situatie omtrent die vulkaan, en wat zijn de verwachte ontwikkelingen voor de komende tijd?

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.rtvc.es/volcanelhierro/volcanendirecto.aspx dat schijnt een cam te zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://earthquake-report.com/nl/2011/09/25/el-hierro-canary-islands-spain-volcanic-risk-alert-increased-to-yellow/ nog iets
bamibal
12 jaar geleden
El Waarro?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://earthquake-report.com/nl/2011/11/12/32535/ Deze webcam werkt. Zijn er 3 en laten live beelden zien van waar mogelijk een uitbarsting komt.
Cryofiel
12 jaar geleden
De datums van je links: 25 september, 12 november... Ik ben eigenlijk op zoek naar recentere informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De webcams?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier wat aan: El Hierro: onderzeese vulkanische uitbarsting is gedaald
De vulkanische uitbarsting op de oceaanbodem uit de zuidelijke kust van El Hierro is afgenomen in intensiteit. Zich nog steeds voordoet op de zeebodem lava en dampende lava rotsen te bereiken de oppervlakte, maar trillingen en aardbevingen zijn duidelijk terug gegaan. Op dit moment lijkt het niet meer nieuw magma uit oplopende de mantel. Echter, is de helling van het vulkanische eiland toe in vele plaatsen, wat suggereert dat magma nog in de magmakamer. Of en waar het zal komen is onzeker. http://vulkane.net/blogmobil/?p=3446
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google-translate btw. Was in het duits, maar dat mag niet.

Het beste antwoord

Hier vind je het antwoord in 15 delen, maar erg up to date is de informatie volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Met wat doorklikken vond ik een dagboek dat nog steeds meermaals per dag wordt bijgewerkt. Dank voor deze link!

Andere antwoorden (1)

Volgens de bron is de vulkanische activiteit afgenomen. Er komt nog steeds lava uit en dampende rotsblokken bereiken het wateroppervlak, maar de seismische activiteit is duidelijk afgenomen. Op dit moment lijkt er geen nieuw magma omhoog te komen. Echter is de helling van de vulkaan op veel plekken stijler geworden, dus er zit nog magma in de magmakamer. Of dit eruit komt en waar is onzeker.

klein uurtje geleden.