Je vraag kan op 2 manieren worden uitgelegd. Het punt op aarde is daar zo diep omdat het een breuk tussen twee schollen is. De dode zee is ontstaan omdat het water er alleen ingaat en verdwijnt door verdamping. In de loop van hele lange tijd is het zoutgehalte daardoor steeds hoger geworden

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, en heet nu dus dode zee omdat het zoutgehalte nu zo hoog is dat er (vrijwel) niets meer in kan leven
11 jaar geleden
De Dode Zee is een onderdeel van de Great Rift Valley. Dat is een 4200 km lange slenk die loopt van Syrië in het noorden tot aan Mozambique in het zuiden. De slenk is ontstaan door het losscheuren van twee aardschollen: de één met het Arabisch schiereiland en Oost-Afrika, de ander met het restant van het Afrikaanse continent. Door de voortdurende beweging langs de breuklijn worden meren en rivieren steeds breder en geulen steeds dieper.

In deze langste spleet in de aardkorst, die geflankeerd wordt door een aantal van ’s werelds hoogste vulkanische bergen, ligt het laagste punt van de aarde. De 410 meter onder de zeespiegel gelegen Dode Zee. Die is 78 km lang en 18 km breed, en heeft in het noorden met een diepte van 400 meter. Op zo’n grote diepte werkt het dal als een enorm bassin waar water aangevoerd wordt door de rivier de Jordaan, maar waar geen afvoer is.
Amadea