Hoe komt het dat New York zulke strenge winters heeft? Terwijl het op dezelfde hoogt ligt als Madrid?! Daar zijn de winters zeer mild.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.1K

Antwoorden (5)

Je kiest een slecht voorbeeld want Madrid in het hart van Spanje heeft een landklimaat waar het in de winter ook verrekte koud kan zijn. Maar je hebt wel gelijk wat betreft de westkust van Europa in vergelijking met de oostkust van de US en Canada. Dat komt door de warme golfstroom die vanuit tropische gebieden de Atlantische Oceaan oversteekt richting Europa. Als die golfstroom weg zou vallen dan zouden we hier in ons landje ieder jaar een elfstedentocht kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat New York zulke strenge winters heeft?

New York City heeft volgens de klimaatclassificatie van Köppen een zeeklimaat, omdat de temperatuur in de koudste maanden gemiddeld -1.5 °C is op het John F. Kennedy International Airport en 0 °C in Central Park.

Gemiddelde temperatuur november 5 graden en december min 1.

De gegevens in tabel in de link,
gelden voor de stad New York en kunnen niet als gemiddelde voor de staat gezien worden. Bezoek de individuele klimaatinformatie pagina's voor de klimaatgegevens van andere plekken in New York.

http://www.klimaatinfo.nl/verenigde-staten-van-amerika/newyork/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.klimaatinfo.nl/spanje/madrid Stukken warmer. Of nog exacter http://www.klimaatinfo.nl/portugal/lissabon Nog veel warmer. Dus....
Om te beginnen, je hebt een slecht voorbeeld gekozen, want de winters in Madrid kunnen erg koud zijn. Madrid heeft namelijk landklimaat (hele warme zomers en droge, koude winters), en ligt ook vrij hoog boven de zeespiegel (660 m, uit mijn hoofd)
Ik mag dat weten, want zelf ben ik Spaans...

Maar ook voor NY geldt niet dat ze zulke strenge winters hebben. In feite hebben ze daar redelijk zachte winters als je vergelijkt met b.v. Chicago, met zeer koude winters, terwijl ook deze stad op ongeveer gelijke breedtegraad ligt.
In feite, het klimaat van NY wordt gedefinieerd als subtropisch vochtig.
De staat van New York is een ander verhaal, daar is het wel stukken kouder.

Maar goed, ook Barcelona ligt aan zee, net zoals NY, op vrijwel dezelfde breedtegraad (ongeveer 42°N), en daar is het wél stukken milder.

De verklaring moet je zoeken niet alleen in de breedtegraad, maar ook een vooral in de invloed van de landmassa's en de zee.
In NY waait het vaak van het Westen, en dat betekent dat er in de winter droge, koude lucht uit het binnenland en de Appalachen aangevoerd wordt. Als dat zo is, dan kan het inderdaad flink afkoelen, en dan krijg je de bekende taferelen met een pak sneeuw als ook vochtige lucht uit de Grote Meren aangevoerd wordt.
De Atlantische Oceaan maakt het klimaat van NY ook milder, voornamelijk omdat de Golfstroom warm water langs de kust van NY laat stromen. Aan de andere kant van de Oceaan, dezelfde stroom maakt dat de westkust van Ierland, die wel veel noordelijker is dan NY of Madrid, toch een relatief mild klimaat heeft. Dublin ligt op 53°N en dat is zelfs nog noordelijker dan b.v. Warschauw, en daar is het écht heel erg koud in de winter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de aarde, lopen allerlei stromingen.
De belangrijkste voor het klimaat zijn de warme of koude golfstromingen van de oceanen en de stromingen in de bovenlucht zoals de straalstroom.
Dit alles heeft weer invloed op de lage en hogedruksystemen en die kunnen op zich weer gevuld zijn met koude of warme lucht.
En die hebben weer invloed op het klimaat ter plaatse.
Zo zie je vaak in de winter dat koude lucht uit het hoge noorden van Europa, helemaal uitstoomt over midden europa tot in de balkan, terwijl dat veel zuidelijker ligt dan ons land.
Tegelijk kan het op Ijsland zacht zijn met regen, terwijl dat juist heel noordelijker ligt.
De winters in New York zijn vaak vergelijkbaar met die in ons land, wel kan er extremer winterweer voorkomen, als de kou uit Canada, rechtstreeks over land naar het zuiden stroomt.
Hier zit immers geen water tussen.
In ons land is noordenwind wel vaak koud, maar door al het water wat er tussen zit, wordt deze koude lucht wel minder koud. en is daarom zelden onder nul.
Voor echte koude, moeten wij ook lucht hebben die over land wordt aangevoerd, dus uit het noord-oosten of oosten.
Maar die heeft een langere weg te gaan dan de koude noorden wind in New York.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om maar eens wat te noemen.Een land als bulgarije ligt ook heel zuidelijk en heeft koudere winters dan hier.Puur omdat er krachtige winden uit het koude noordoosten voorkomen.
Maar ja, de laatste jaren vallen de winters in new york reuze mee en schrompelen de lange koude periodes uit een tot een paar enkele losse weken met kou.Inmiddels hebben ze midden in de winter al een paar keer 20 graden boven nul achter de rug.
En in de maand maart dit jaar zelfs al tegen de 30 graden
De klimaat kaart van koppen ziet er over 10 jaar helemaal anders uit.