Vaart men op het zuidelijk halfrond op het zuiden of op het noorden?

Als men de evenaar voorbij vaart, moet men dan het compas 180° omgekeerd lezen.
Is er ook een verschil tussen het magnetische en het geografische zuiden
Robert

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, een kompas blijft te allen tijde naar het magnetische noorden wijzen. Het magnetische noorden ligt net naast het geografische noorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar heb je het in vredesnaam over? de vraag is wijst een kompas op het zuidelijk halfrond naar het zuiden of naar het noorden van onze aardbol... Antwoord: hij wijst naar het magnetische Noorden wat niet het geografische noorden is zoals ik ook al in mijn antwoord aangeef... Even helemaal los van magnetisme gezien heet de plek waar een kompas naar wijst in de aardrijkskunde gewoon het Magnetische Noorden. Of dit de noord danwel zuidpool van een magneet ansich is staat daar volledig los van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff.... wat kunnen jullie een simpele vraag en een eenvoudig antwoord in 2 reakties ENORM ingewikkeld maken. Volgens wikipedia (=neutrale scheidsrechter voor mij) ligt het magnetische noorden in Canada, dus ik ga met AlexD mee. + http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord_%28windstreek%29#Magnetische_noorden Magnetische noorden Het magnetische noorden is de richting in het horizontale vlak van de veldrichting van het aardmagnetisch veld, de magnetische meridiaan. De geomagnetische noordpool bevindt zich in het noorden van Canada en is voortdurend in beweging. Doordat de magnetische polen niet op de geografische polen liggen, wijst de veldrichting van het aardmagnetisch veld niet overal naar het ware noorden.

Andere antwoorden (1)

Er is een verschil tussen geografisch en magnetisch zuiden. Een kompas is eigenlijk een magneet met een noord- en zuidpool. Als je een andere magneet erbij houd zul je zien dat de Noordpool van een magneet de zuidpool aantrekt. Omdat het magneet van het kompas altijd naar het geografische noorden wijst en dit ook de Noordpool van de magneet is, kun je dus zeggen dat het geografische noorden het magnetische zuiden is, want anders was de noordpool van het kompas niet aangetrokken. Je kunt dus eigenlijk een denkbeeldige streep trekken dwars door de aarde van noord naar zuid en dit zien als een gigantische magneet. In de praktijk klopt dit niet volledig: het magnetische veld verplaatst zich continu en zal dus nooit precies op het noorden vallen.

Kortweg: noorden = magnetisch zuiden en dat blijft het waar je ook bent op de wereld omdat de wereld 1 grote magneet is.