Hoe ontstond de platentektoniek en de continenten?

Ik begrijp de uitleg die op wikipedia staat niet, kan iemand mij dit wellicht in makkelijke woorden uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De aardkorst ontstond door het stollen van magma aan het aardoppervlak. Onder dit korstje" is het magma echter nog altijd zo heet dat het vloeibaar is. En dat magma stroomt. Op sommige plekken komt altijd magma vanuit grote diepte omhoog. Als het dan boven is gekomen (dus: aan de onderkant van de aardkorst) kan het niet verder opstijgen. Maar er komt van onderen steeds weer magma omhoog dus het wordt het naar links en rechts opzij gedrukt en gaat zo dus direct onder de aardkorst stromen. Als het verder weg van de opwaartse magmastroming is geraakt kan het weer naar beneden zakken.

Waar het magma direct onder de aardkorst stroomt trekt het de aardkorst als het ware een beetje mee zodat die heel langzaam verschuiven . net zoals de waterstroming in een rivier dingen meesleept die erop liggen.

Toegevoegd na 14 minuten:
De continenten zijn de delen van de aardkorst die hoger zijn en dus niet onder water staan. Vanaf de plek waar magma boven komt, en dan dus naar links en rechts verder stroomt, wordt de aardkorst dus uit elkaar getrokken; in de richting van de continenten die je links en rechts op de kaart ziet. In de spleten die daardoor steeds ontstaan komt wat magma omhoog en stolt weer. Zo blijft het wel altijd dicht (de plekken waar dit gebeurt noem je mid oceanische ruggen en die zie je goed op een zeebodemkaart / er zijn daar ook veel vulkanen / Hawaii en IJsland liggen ook op zulke plekken). Zo ontstaat dus steeds nieuwe aardkorst in de plaats van de opzijgeschoven stukken. Deze nieuwe aardkorst is dun. Dus de aardkorst onder de hele oceanen is zodoende dun.
Daar de aarde rond is zijn er echter ook plekken waar de opschuivende aardkorst juist naar elkaar toe wordt gedreven en dus tegen elkaar op gaat drukken. Daar wordt de aardkorst in elkaar gedrukt en wordt dus juist dikker. Daardoor komt het boven zeeniveau te liggen en zo zijn continenten ontstaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Zie ook het filmpje. Daarin hoor je ook wat begrippen die je nu nog niet hoeft te weten waarschijnlijk. Maar ook dan is het heel duidelijk.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
+ En die temperatuurverschillen in het binnenste van de aarde worden veroorzaakt doordat de aarde wordt "gekneed" door de maan (eb en vloed treedt niet alleen op in het water, maar ook in de hele aarde zelf). Plus door de radioactiviteit die warmte produceert.