Waarom ontstaat een geologische hotspot?

Waarom vormt de diepe aardmantel een mantelpluim die zich aan de oppervlakte van de aardkorst manifesteert als een geologische hotspot?

Heeft dat te maken met de dikte van de mantel/aardkorst erboven?
Of met de temperatuur door overvloedige zon inval?
Of is er een andere reden?

Ik heb werkelijk geen idee. Jij wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mantelpluimen zijn vooralsnog niet geheel bevestigd. Ze zouden heel goed kunnen bestaan, in de zin van: het ligt redelijk voor de hand dat ze bestaan, en hun bestaan zou een aantal waargenomen verschijnselen verklaren. Onomstotelijk bewijs voor het bestaan van mantelpluimen is er echter nog niet.

Aardplaten hebben zwakke plekken - dat is via seismisch onderzoek al wel bewezen. Ook weten we uit lasermetingen dat aardplaten zich over de aarde bewegen.

Ervan uitgaande dat mantelpluimen bestaan, zal een zwakke plek in de aardkorst vanzelf eens over zo'n mantelpluim heenschuiven. Zodra dat gebeurt, kan de mantelpluim zich een weg omhoog banen door de zwakke plek, en zo een vulkaan vormen.

(Overigens is je vraag in die zin onjuist: aan de oppervlakte manifesteert zich geen hot spot, maar een vulkaan, of een andersoortige uitbarsting van magma, of een geysir, of een hot pool. De eigenlijke hot spot bevindt zich veel dieper, zoals je op jouw plaatje kunt zien.)

De zonnestraling heeft geen invloed. Op een diepte van slechts twee meter is de temperatuur van de bodem al nagenoeg constant, of het aan de oppervlakte nu zomer of winter is - laat staan op dieptes van honderden tot vele duizenden meters.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) dank
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onvoorstelbaar dat we van het ontstaan van mantelpluimen nog maar zo weinig van weten, vooral als je bedenkt dat de grootste massa extinctie (Perm-Trias-massa-extinctie) het gevolg lijkt te zijn van de hotspot onder de Siberische trappen in het centrum van het toenmalig Pangea.
http://www.newscientist.nl/nieuws/de-grootste-natuurramp-op-aarde-verklaard/ Dit wetende kijk je toch heel anders naar dat prachtige natuurpark Yellowstone en huiver je voor de hotspot eronder.