Neemt de zwaartekracht in de komende levensjaren van de aarde af of toe of blijft deze gelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De komende levensjaren zal de zwaartekracht van de aarde niet (of niet merkbaar) veranderen.
9 jaar geleden
In zijn algemeenheid zal de zwaartekracht op aarde toenemen. Hiervoor zijn 2 oorzaken aan te wijzen.

Ten eerste wordt geschat dat het gewicht van de aarde dagelijkt met ongeveer 300 ton toeneemt. Dat is de hoeveelheid ruimepuin die neerstort vermindert met ontsnappende lucht. Dus de aarde wordt zwaarde waardoor de zwaartekracht toeneemt.

Ten tweede gaat de aarde steeds langzamer draaien door de getijde werking van de maan. Hierdoor neemt de middelpuntvliedende kracht af en die werkt tegen de zwaartekracht in. Dit effect is het grootst op de evenaar en nul op de polen.

Overigens moet er dan nog wel vermeld worden dat de zwaartekracht op aarde niet overal hetzelfde is. Deze varieert tussen de 9,789 m·s^2 en 9.832 m·s^2. Dit komt omdat de de aarde niet een volmaakt bal is end e massaverdeling ook niet overal hetzelfde is. Dit kan dus betekenen dat de zwaartekracht over het geheel genomen toeneemt maar lokaal afneemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De toename zal zo klein zijn dat we er feitelijk niks van merken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je opmerking m.b.t. het afnemen van de middelpuntvliedende kracht slaat op het toenemen van het GEWICHT van een voorwerp. De zwaartekracht an sich staat los van de middelpuntvliedende kracht. Verder een prima antwoord en een plus waard !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat het aan mijn leeftijd ligt, maar alles wordt dus toch echt zwaarder!