Is alleen het Gronings aardgas geschikt voor de huidige toestellen in Nederland, zoals cv-ketels?

Ik heb eens gelezen, dat ander (aard)gas (vaak) een andere samenstelling heeft, waardoor dat niet meer geschikt is voor gasverbruik. Er zou roetvorming kunnen ontstaan met brand- en explosiegevaar. Minister Kamp zit dus met een groot probleem. Enerzijds zit hij met de aardbevingen en de gevolgen daarvan en anderzijds met bovengenoemde veiligheidsproblemen. Er kunnen toestellen worden gemaakt die wel geschikt zijn voor ander (aard)gas, maar die zullen eerst nog gemaakt moeten worden. En misschien moet men op zoek naar geschikt aardgas, als die er is. Dat zal wel een hele zoektocht worden. Of weet iemand waar geschikt (aard)gas is buiten Groningen?

9 jaar geleden
1K
Reddie
9 jaar geleden
"Ik heb eens gelezen ... "
Roetvorming. Brand en explosiegevaar.
Waar haal je het vandaan.
Wel erg veel broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook het Groningse aardgas is niet zondermeer geschikt voor de verbruikstoestellen. Hier worden ook andere bestanddelen aan toegevoegd, om het geschikt te maken. Onder andere de welbekende geur. Ook die wordt toegevoegd!
Als het Groningse gas uit de bodem gehaald wordt, is het op dat moment alleen geschikt om goedkoop aan het buitenland te worden verkocht en getransporteerd, terwijl we in Nederland zelf een hogere prijs betalen voor het gas.Het groningse gas heeft trouwens een lagere verbrandingswaarde dan gas uit Noorwegen of Rusland. Waaruit blijkt eigenlijk werkelijk dat Minister Kamp echt spijt heeft van het verwaarlozen van de veiligheid van de Groningers? Hij geeft aan dat het hem spijt, maar niet de argumentatie erbij waarom.dan wel.
Het voorbeeld van politieke krokodillentranen!
corzijlstra
9 jaar geleden
Ik denk, dat minister Kamp echt begaan is met het lot van de mensen, die aardbevingsschade hebben ondervonden. In het verleden is geen of onvoldoende rekening gehouden met deze verschijnselen. Ik denk, dat men het toen heeft verzwegen.
Het is zo, dat ver voor de periode Kamp sprake was van bodemdaling. Verschillende mensen hebben daar al schade van ondervonden. Er is toen de Commissie Bodemdaling in het leven geroepen om de vergoedingen te regelen enz. De provincie Groningen, de NAM en mogelijk anderen zaten of zitten in die commissie. De commissie bestaat al lang.
Minister Kamp is voorzichtig met maatregelen. Men kan niet zomaar even Gronings aardgas vervangen door ander aardgas. Daar zijn toestellen, zoals CV-ketels, niet op berekend, met nieuwe gevaren van dien.. Daar moet wat aan gedaan worden, een hele klus. Daar is tijd voor nodig.
Ik vind wel, dat hij niet goed duidelijk heeft gemaakt waarom hij voorzichtig is met maatregelen.
Overigens met ik geen sympathisant van de partij van de heer Kamp. Ik zit in de linkerhoek (PvdA, SP, Groen Links).

Antwoorden (1)

Haha Gronings gas is alleen nodig om doelose miljarden verslinderrende projecten te kunnen blijven fienancieren. De overheid is zo financieel afhankelijk van deze inkomsten. Het is dan ook bij verre hun grootste inkomstenbron. Cv-ketels daarintegen niet. Deze werken op elk gas, waar dan ook vandaan. Zo is Duitsland en Oost-Europa geheel afhankelijk van Russisch gas en de ketels zijn daar niet anders dan hier.